4 tendințe majore la CES 2023: mașini electrice, climate tech, metavers, accesibilitate
Dacă anul trecut s-a dovedit a fi cel al inteligenței artificiale, CES 2023 arată că târgurile de tehnologie sunt noile târguri auto.
După ce-am prezentat o listă destul de largă a celor mai inovative produse, a venit vremea tendințelor care au reieșit din discuțiile și anunțurile făcute la CES 2023 (Consumer Electronics Show). Cum mare parte din prezentări au fost (și au rămas) disponibile online, mi-am făcut timp să urmăresc pe cele pe care le-am considerat mai importante.
CITEȘTE ȘI: 20+ produse inovatoare de la CES 2023
Cumva, m-a bucurat că au fost foarte puține discuții despre criptomonede, NFT-uri și alte teme din zona Web3, vehiculate pe vremea când toată lumea avea impresia că o să devină miliardar, dar parcă prea au sărit toți pe inteligența artificială, acum că ChatGPT sau Midjourney au arătat tuturor potențialul acesteia. Deși se vehiculează deja ideea că în 2026 va fi atinsă o limită, „Will we run out of data? An analysis of the limits of scaling datasets in Machine Learning”, arxiv.org (PDF) pe care pot fi antrenate aceste inteligențe artificiale.
Și totuși, nu inteligența artificială a fost cel mai discutat lucru la CES. Au ieșit la iveală destule altele, multe dintre ele ușor de intuit. Iată-le pe cele mai importante.
Mobilitatea electrică (e-mobility) a fost vedeta CES 2023
Un număr impresionant de producători auto și-au prezentat noi concepte de mașini electrice (de la BMW, Mercedes, Peugeot la Stellantis RAM și Afeela, copilul colaborării Sony-Honda), dar pe lângă acestea există tot felul de alternative: eVTOL-uri funcționale, adică vehicule electrice cu decolare și aterizare verticală, bărci electrice, biciclete, scutere, practic orice tip de vehicul funcționează cu motoare cu combustie internă poate fi acum adaptat la o lume exclusiv electrică.
Vibe-ul e însă un pic diferit față de mașinile autonome. Se pare că nici publicul, nici autoritățile, nu-s încă foarte bucuroase cu ele pe șosele, așa că acestea par a avea soarta ochelarilor inteligenți. OK, nu neapărat un flop, ca Google Glass, ci mai degrabă orientarea spre produse destinate industriei, à la HoloLens. De la tractorul autonom John Deere – mai greu să faci accidente pe câmp –, la cele de pasageri utilizabile în zone controlate și până la platforma propusă de „Cenntro Vehicle Platforms Take Shot at CES 2023”, iotworldtoday.com un soi de șasiu electric pe care poți așeza absolut orice, pentru transport, ce pare a ținti depozitele sau șantierele navale, vehiculele autonome prezentate anul acesta au alt target.
Creșterea parcului de mașini electrice înseamnă și o creștere exponențială a nevoii de surse de alimentare, deci nu-i de mirare că s-au înmulțit start-up-urile și proiectele de încărcare a vehiculelor electrice și stocare a energiei. Mercedes „Mercedes-Benz to launch global branded high-power charging network, starting in North America”, mercedes-benz.com că de anul acesta începe să construiască o rețea de hub-uri de încărcare în America de Nord, noile benzinării, cum ar veni, și că vrea să ajungă la 10.000 în toată lumea, până în 2030.
Tehnologia din interiorul mașinii continuă și ea să evolueze, și nu mă refer aici doar la boxe, GPS-uri, heads-up display-uri sau alte palicații pentru panoul de bord. Am vorbit în articolul precedent de conceptul de mașină-companion prezentat de BMW, dar realitatea augmentată și realitatea virtuală sunt folosite de mulți pentru a face experiența din mașină mai plăcută. E posibil ca unele dintre proiectele full VR, precum Detalii pe holoride.com să fi încercat să capitalizeze tendințele anterioare de trecere spre condusul complet autonom, ceea ce le face un pic prea futuriste pentru 2023. Și faptul că NVidia aduce acu streaming-ul de jocuri video în mașini, prin „NVIDIA Want to bring GeForce Now Game Streaming to Cars”, guru3d.com pare a avea același substrat, deși se poate argumenta oricând că poți să le folosești ca pasager sau cât aștepți să se încarce vehiculul.
Apropo de încărcare, pare destul de ciudat, dar proiectele care încearcă să vină cu alternative au fost puține, deși în discuțiile de pe scena CES 2023 s-a vorbit mult de modularitate când vine vorba de energie (e drept, se refereau și la compatibilitatea dintre diversele echipamente pentru casă, precum panourile electrice și bateriile).
Și totuși, am descoperit „Squad Mobility”, squadmobility.com proiectul unui vehicul de oraș creat de o companie olandeză, care are avantajul că vine cu două soluții și dezavantajul că arată ca o mașinuță de golf. Un acoperiș cu panou solar și patru baterii portabile și înlocuibile ar putea rezolva problema alimentării cu energie, mai ales pentru un vehicul făcut pentru oraș.
Din punctul acesta de vedere, deși n-a fost prezent la CES, n-am cum să nu remarc faptul că inovația vine din Kenya, unde Detalii pe ecobodaa.bike propune o motocicletă care n-are nevoie de încărcare, pentru că pur și simplu te duci la o stație dedicată și-i înlocuiești bateria. Ceea ce face și motocicleta mai ieftină, pentru că nu include și prețul bateriei.
Toată lumea vorbește de sustenabilitate, dar focusul e pe climate tech
Mașinile electrice ajută în tranziția la o economie mai verde, deci ar fi cumva ciudat ca, într-o lume preocupată de problemele ridicate de schimbările climatice, CES să fi ignorat subiectul. Dimpotrivă, n-a existat prezentare de brand care să nu vorbească de sustenabilitate, de planuri pentru neutralitate climatică, de ESG (environmental, social, and governance) și de toate lucrurile pe care compania X sau Y le face pentru mediu.
Și da, știu că te gândești că destule dintre proiectele cu pricina sunt o formă de greenwashing – e lăudabil că Starbucks, de exemplu, a pus niște panouri solare pentru a asigura apă potabilă unei comunități de fermieri care cultivă cafea, dar nu schimbă radical situația planetei și nici nu văd de ce ar trebui să fie primul lucru anunțat în deschiderea CES. Însă știe deja toată lumea că trecerea la o economie circulară se va face (și) prin tehnologie, deci vei găsi destule hinturi și propuneri serioase la un târg de tehnologie.
Pe de altă parte, keynote-ul de deschidere a fost ținut de CEO-ul companiei John Deere, o premieră pentru CES și un semn al interesului pentru agricultura modernă și eficientă. În condițiile în care nevoia de alimente crește, dar agricultura rămâne unul dintre marii poluatori, faptul că tehnologia agro e în prim plan nu poate decât să bucure. Unul dintre anunțurile companiei este „John Deere Robot Planter: The Future of Farming Looks Like Fewer Chemicals”, cnet.com care reduce cu 60% utilizarea de îngrășăminte, ceea ce nu poate fi decât bine pentru mediu. Dronele pentru agricultură nu sunt o noutate și au fost și ele prezente la CES, în timp ce din diversele proiecte de cultivare a plantelor în interior, în „grădini” hidroponice, am remarcat Detalii pe risegardens.com
Însă ca mai importantă zonă care ține de sustenabilitate sunt nenumăratele proiecte legate de stocarea energiei. Detalii pe ecoflow.com a anunțat că va lansa cândva anul acesta un sistem de back-up pe două baterii, pentru o întreagă locuință, care oferă 7.200 W și are o capacitate de 21,6 kWh. Compania a mai lansat un frigider, un aparat de aer condiționat și un robot de tuns gazonul, evident, toate pe baterii. Alte sisteme de back-up pentru întreaga casă (sau doar o parte din ea) sunt cele de la Detalii pe bluettipower.com Detalii pe zendure.com și Detalii pe geneverse.com Pare că vremea generatoarelor pe motorină începe să se apropie de sfârșit.
În condițiile creșterii prețurilor la energie, e de așteptat ca tot mai multă lume să ia în considerare ideea de a deveni prosumatori și, cu siguranță, de a-și ține sub control consumul de energie. Schneider a propus „Schneider Electric unveils sustainable home energy management solution at CES 2023”, energynomics.ro O singură aplicație controlează o baterie, un invertor solar de mare putere, un panou electric inteligent, încărcătorul pentru vehicule electrice, prize și întrerupătoarele din întreaga casă.
Destul de multe dintre aceste sisteme sunt portabile, deci fac atât ieșitul în natură mai simplu, dar sunt utile și pentru cei care au un job.
Jackery a anunțat un generator solar portabil, „CES 2023: Jackery Reveals the Revolutionary New Portable Solar Generators, Leading the Solar Power Generation Industry”, prnewswire.com În schimb, Yoshino propune doar o baterie, însă una cu electrolit solid, Detalii pe yoshinopower.com care promite o densitate energetică mai mare, risc minim de incendiu (față de cele bazate pe electroliți lichizi, ca litiu-ion) și încărcare mai rapidă.
Alte inovații din zona sustenabilității au fost anunțate de „SK to showcase cutting-edge ‘Net-Zero’ technologies at CES 2023”, prnewswire.com o companie sud coreeană care se laudă cu 40 de noi patente, care variază de la reactoare modulare nucleare (SMR) până la soluții pe bază de hidrogen, trecând prin vehicule urbane.
CiTEȘTE ȘI: Reactoare modulare mici pentru țări medii
Metaversul n-a murit
Practic, asta e știrea. Poate că faptul că Facebook n-a reușit să aducă Metaversul în mainstream te face să crezi că domeniu e mort, dar CES 2023 arată cu totul și cu totul altceva. S-a discutat mult despre metavers, în special în zona entertainmentului și a comerțului. În plus, faptul că acoperirea 5G este din ce în ce mai crescută îi face pe mulți să creadă că lumile virtuale ar putea fi mobile (vezi discuția de la mașini).
Au fost și inovații. „Metaverse ventures bring smell and taste to virtual reality at CES 2023: ‘At least you can feel something’”, fortune.com produsă de firma americană OVR Technologies oferă și senzația de miros, prin combinarea a opt arome dintr-un cartuș special, ceea ce ar putea face Metaversul mai realist sau, dimpotrivă, să-l facă la fel de „interesant” ca cinematografele 4D care te stropesc cu apă.
CITEȘTE ȘI: Metaversul, promisiunea unei tranziții fluide între lumea reală și cea virtuală
Alte idei sunt „The Pebble Feel Brings Heat and Cold to the Metaverse”, digitaltrends.com un dispozitiv ce reglează temperatura ca să se potrivească cu spațiu virtual, ca un aer condiționat personal, și „Mutalk: a Bluetooth Microphone with a Mute Function”, 80.lv un microfon care reduce sunetul în exterior, pentru a nu se auzi ce vorbești în spațiul virtual, dar care arată ca și cum ți-ai pus o cască virtuală mai mică și peste gură. Poate că experiența virtuală e mai discretă, dar și mai ridicolă pentru cei din afară.
Totuși, nu poți să nu ai impresia că tema a fost mai degrabă forțată de faptul că numeroasele paneluri de discuții propuse de CES au avut Metavers, VR sau AR în titlu, decât de un interes adevărat al publicului să se mute în aceste noi lumi. Totuși, mult așteptata „Apple’s VR/AR headset is coming. Here’s everything we know so far”, zdnet.com ar putea schimba lucrurile, cum au făcut la vremea lor iPad, iPhone sau AirPods. Deși nu tot pe ce pune mâna Apple se transformă în aur.
Sănătatea digitală e la fel de prezentă, accesibilitatea e tot mai importantă
Nu e ceva neașteptat, dar start-up-urile și proiectele de health tech au fost numeroase. Nu vorbesc doar de zona de wellness și wearables, unde apar noi senzori, nu toți foarte utili, ci de foarte multă tehnologie care chiar rezolvă probleme. Până la ele, să reamintesc și de U-Scan, senzorul pentru urină de la Withings, și de Fufuly, perna care te ajută să te relaxezi prin reglarea respirației, care mi se pare tot mai tentantă.
CITEȘTE ȘI: 20+ produse inovatoare de la CES 2023
Tehnologia pentru accesibilitate, precum ochelari speciali pentru persoanele cu vedere tunel sau touch pad-uri pentru orbi, pe care le-am prezentat deja, a fost extrem de prezentă.
Chiar și ochelarii smart ar putea deveni interesanți. TCL a prezentat o versiune de ochelari cu realitate augmentată (AR),„TCL Unveils Groundbreaking Augmented Reality Glasses at CES 2023”, tcl.com care pot fi reglați să se potrivească cu prescripția oftalmologică, și au și avantajul că te ajută să navighezi mai ușor prin oraș (afișându-ți informații despre direcție în fața ta). Detalii pe xrai.glass sunt niște ochelari care îți subtitrează conversațiile din viața reală, cu ajutorul AI-ului, utili pentru persoanele cu deficiențe de auz.
Tot pentru cei cu probleme cu auzul sunt și căștile Conversation Clear Plus de la „Sennheiser Conversation Clear Plus Buds Enhance Hearing”, wifihifi.com care au avantajul că arată ca niște căști obișnuite, de tip buds. HP propune Detalii pe hphearingpro.com tot tip buds, Eargo, o companie specializată, vine cu un nou model, Detalii pe eargo.com al căștilor lor, ceva mai clasice (dar și mai precise), iar pentru discreție, Sony a creat unele care pot fi ascunse practic în ureche, „Sony Self-Fitting OTC Hearing Aids”, sony.com Prețurile sunt însă serioase, sărind de 1.000 sau chiar 3.000 de dolari (în cazul Eargo), cu cele de la HP într-o zonă mai accesibilă (doar 700).
Au fost și alte proiecte de accesibilitate. Pentru cei cu dificultăți locomotorii, Sony a anunțat „Introducing Project Leonardo for PlayStation 5, a highly customizable accessibility controller kit”, playstation.com un controlor de jocuri pentru Playstation extrem de customizabil, iar L’Oreal cu HAPTA, Detalii pe loreal.com vine în ajutorul femeilor care au probleme cu mișcarea, pentru a le ajuta să se machieze mai ușor.
Alte dispozitive interesante sunt Detalii pe smartooth.co care folosește ultrasunetele pentru a depista cariile și degradarea dinților, Detalii pe pe ces.tech un dispozitiv inventat la MIT care e folosit pentru a introduce medicamentele pentru boli tropicale în piele fără injecție, Detalii pe aevice.com un stetoscop portabil, Detalii pe kardia.com un dispozitiv portabil care face EKG-ul, și Detalii pe ces.tech un dispozitiv portabil care urmărește semnalele unei posibile crize de epilepsie.
Per total, ca întodeauna la târgurile tehnologice, zona asta pare foarte nișată, ceea ce se traduce în prețuri ridicate pentru unele produse sau, când acestea nu sunt scumpe, în precizie limitată. Lucrurile sunt complicate de aprobările complexe și de faptul că, în SUA, problema costului e aplificată de costul oricum ridicat al asigurărilor. Dar ,din fericire, multe dintre proiectele de anul acesta vin din restul lumii.