Netflix

1899: Primul serial european creat cu tehnologia din The Mandalorian22 min read

De Adriana Moscu 17.11.2022, ultima actualizare: 19.11.2022

9 lucruri pe care le-am aflat de la creatorii serialelor „1899” și „Dark”, Jantje Friese și Baran bo Odar.

Joi, 17 noiembrie, Netflix a lansat 1899,Îl poți vedea pe ​​netflix.com un thriller științifico-fantastic german, realizat de creatorii Dark. Deși la serial s-a lucrat încă din 2018, filmările au început oficial abia pe 3 mai 2021, cu trei luni mai târziu decât trebuia, din cauza pandemiei. 

Povestea este una cu aer retro. La începutul secolului trecut, o navă cu aburi plină cu imigranți pornește din Londra și se îndreaptă spre America. Pe drum, nava interceptează apeluri SOS de la un alt vas, care pare să plutească în derivă în larg. Ceea ce trebuia să fie o simplă călătorie de șapte zile către New York se transformă brusc într-o misiune de salvare, apoi, într-un coșmar pentru pasagerii navei salvatoare. 

CITEȘTE ȘI: Filmele SF care lipsesc din Top 100

Jantje Friese și Baran bo Odar, realizatorii serialului, au participat la o masă rotundă cu jurnaliști din întreaga lume cu ocazia lansării serialului pe Netflix. Iată ce am aflat de la ei. 

https://mindcraftstories.ro/images/2022/11/Mindcraftstories_1889-Dark-Netflix-LED-Volume_03_Rasmus-Voss-Netflix.jpg

Castingul serialului/Netflix

MindcraftStories_11899 e un puzzle de simboluri, mistere și indicii

Jantje Friese: „1899 este un mister care cuprinde opt părți și care se derulează în fața publicului ca un puzzle captivant. Ne jucăm cu idei și cu așteptări. 1899 este o poveste internațională, dar, din perspectiva creației, un serial european. Este vorba despre un vas cu imigranți care se îndreaptă spre America. Acești imigranți vin din diverse țări și vorbesc limbi diferite, printre care engleza, germana, spaniola, poloneza, daneza, portugheza și cantoneza”. 

Cifre Articol MindcraftStories_2O fotografie a inspirat acțiunea serialului

Baran bo Odar: „Ideea ne-a venit cu ceva timp în urmă. Primul element care ne-a inspirat a fost o fotografie pe care am găsit-o acum câțiva ani. Înfățișa un bărbat în lenjerie intimă, cu un ciocan plin de sânge în mână, aflat pe puntea unui vapor vechi. A fost ca o scânteie. Nu puteai să nu te întrebi când și ce s-a întâmplat. Acea fotografie ne-a dat ideea să spunem o poveste despre imigranți. Conceptul a fost să creăm ceva legat de oameni de diverse naționalități aflați pe un vapor cu aburi cu destinația America. Printre aceștia, unii nu vorbesc decât limba țării din care provin. Și povestea familiei mele se leagă de emigrare. Am tot călătorit în jurul lumii și nu ne-am stabilit niciodată nicăieri. Nu avem un singur loc pe care să-l numim «acasă»”.

Cifre Articol MindcraftStories_3Brexitul – o idee pentru serial

Jantje Friese: „Era o perioadă în care se vorbea mult despre Brexit și am avut sentimentul că Europa se clatină, ca și cum ideea unei Europe unite ar fi atârnat de un fir de păr. Așa că am vrut să spunem o poveste despre Europa, despre ideile și problemele cu care ne confruntăm în prezent. Și am vrut să spunem povestea așa cum știm cel mai bine, adică sub forma unui mister captivant, întunecat, intens și plin de scene de acțiune și întorsături de situație. Sper și ca privitorii să se bucure de faptul că am inclus diverse limbi. Acest cocktail de culturi este absolut unic și, din punctul meu de vedere, este ceva care oferă inspirație. Credem că acest lucru îi va atrage pe fanii serialului Dark, dar și pe noii fani”.

https://mindcraftstories.ro/images/2022/11/Mindcraftstories_1889-Dark-Netflix-LED-Volume_02_Netflix.jpg

Pe platorul serialului/Netflix

Cifre Articol MindcraftStories_41899 este o premieră tehnică pentru Europa

Baran bo Odar:1899 este prima producție europeană filmată exclusiv într-un studio virtual în care s-a folosit tehnologia Volume.Este vorba de tehnologia care a fost folosită pentru prima dată la filmarea serialului The Mandalorian, techcrunch.com Companiile de tehnologie cinematografică Arri, Faber și Framestore au fost implicate în etapa de producție virtuală. Un motor de jocuri video a creat imagini virtuale, iar grafica în mișcare a permis editări la nivel înalt. Practic, am utilizat ecrane LED uriașe, pentru a proiecta fundaluri tridimensionale create de computere, astfel încât să poată fi fotografiate cu camera. Îmi place ideea din jocuri video, atunci când muți camera și întregul peisaj se mișcă odată cu tine. Lucrul grozav este că nu mai trebuie să folosești ecranul verde, care nu pare suficient de realist.

Noua tehnologie îi ajută foarte mult pe actori, pentru că văd mediul înconjurător și nu trebuie să pretindă că se află pe un ocean, de exemplu.

Dar este și o tehnologie provocatoare, pentru că nu am fost familiarizați cu ea, fiind atât de recentă. A trebuit să ne pregătim aproape un an întreg doar pentru a o înțelege și am făcut o mulțime de teste, ca să nu ne confruntăm cu prea multe greșeli în timpul filmării”. 

Jantje Friese: „Noua tehologie a schimbat dinamica filmării în totalitate. Întregul demers a presupus un efort uriaș de învățare pentru noi toți. Ai impresia că ai înțeles ce trebuie să faci, dar trebuie să vezi cu ochii tăi ca să poți înțelege amploarea libertății narative de care dispui. Decizia de a filma într-un studio în care se folosește tehnologia Volume a fost luată chiar în timp ce lucram la prima schiță de scenariu. Așa că a trebuit să învățăm foarte repede cum să scriem scene pentru noul context. Actorii se mișcă diferit într-un asemenea spațiu. Și, desigur, universul pe care îl populează actorii se schimbă complet. Trebuie să te adaptezi la faptul că poți gândi mai liber, pentru că acum ai la dispoziție o paletă uriașă de opțiuni”.

Cifre Articol MindcraftStories_5Pandemia a fost cea care a dus la inovație

Baran bo Odar: „Am vrut să facem un serial european cu o distribuție internațională. Evident că ne-am fi dorit să călătorim și să filmăm în țările respective, dar apoi a venit pandemia de coronavirus și a devenit cât se poate de clar că toate acele deplasări nu ar fi fost posibile într-un viitor previzibil. Kelly Luegenbiehl Vicepreședinta care se ocupă de francizele globale la Netflix. de la Netflix ne-a povestit despre această nouă tehnologie care tocmai fusese folosită pentru serialul The Mandalorian. La început, nu am luat ideea prea în serios, pentru că  ne-am considerat niște cineaști înclinați către metodele tradiționale. Nu-mi place să lucrez cu ecranul verde. Dar m-am hotărât să văd serialul și m-a captivat imediat. Așa că am dezbătut și am analizat avantajele și dezavantajele, am citit diverse articole și bloguri și am discutat cu colegii care au lucrat la serialul The Mandalorian, care ne-au spus cinstit ce se poate și ce nu se poate face cu tehnologia Volume. Există mitul că Volume este un instrument-minune și că, pur și simplu, apeși pe un buton și poți schimba oricâte fundaluri. Dar această legendă a fost rapid infirmată. Pregătirea este plictisitoare, consumă mult timp și poate provoca și destulă frustrare, pentru că îți creează impresia că trebuie să înveți din nou tot ceea ce știai despre cinematografie”.

Jantje Friese: „Pe parcursul acestui proces, cei mai importanți aliați ne-au fost cameramanul Nik Summerer și scenograful Udo Kramer. Atunci când pornești pe un nou drum, este întotdeauna bine să fii înconjurat de oameni care te cunosc perfect, alături de care ai depășit deja multe obstacole”.

https://mindcraftstories.ro/images/2022/11/Mindcraftstories_1889-Dark-Netflix-LED-Volume_01_Netflix.jpg

LED-Volume este o tehnologie inovatoare folosită pentru prima oară într-un serial european/Netflix

Cifre Articol MindcraftStories_6Un serial multicultural și multilingv este plin de provocări

Jantje Friese: „Am știut de la început că limbile diferite vor fi o mare provocare, dar nu ne-am dat seama cu adevărat cât de complicată va fi, de fapt, punerea în practică. Nu numai că am lucrat cu autori din diferite țări, dar am colaborat și cu un întreg departament lingvistic care a tradus diversele versiuni de scenariu, cu toate modificările care au intervenit pe parcurs, în toate limbile relevante. În primul rând, a trebuit să găsim o cale de comunicare. Și, desigur, am comunicat în engleză, pentru că asta este limba pe care o cunoaște toată lumea. Dar, limba este o chestiune subiectivă, și asta înainte să începi să discuți despre diferențele culturale. Care propoziție exprimă cel mai bine esența personajului? Ca scenarist principal, ajungi foarte repede să te lovești de diverse bariere, pentru că nu poți să știi dacă o propoziție în poloneză exprimă ceea ce ai vrut tu să transmiți atunci când ai scris-o. Prin urmare, pe lângă autori, departamentul nostru lingvistic a inclus și traducători, editori și lingviști asistenți care au comunicat mereu unii cu alții”.

Baran bo Odar: „A fost nevoie să ne creăm propriul sistem ca să înțelegem ceea ce se spunea în fiecare moment și ca să apreciem dacă ceea ce spuneau actorii în fața camerei era convingător sau nu. Am fost la fel de concentrați și în etapa de postproducție, când a trebuit să alegem dublele cele mai reușite. Dar a fost și foarte amuzant. Să fii înconjurat de atâtea limbi, de diverse naționalități și culturi și de oameni diferiți este ceva care te îmbogățește și te inspiră. Suntem uniți pentru că suntem diferiți, iar acest lucru este minunat. Engleza a fost limba principală în timpul filmărilor, dar au fost și zile în care nu am auzit nimic în afară de cantoneză, o limbă pe care nu o înțeleg. Dar știam ce se spunea, pentru că am testat fiecare scenă și am scris dialogul fonetic”.

Cifre Articol MindcraftStories_7Castingul a fost făcut prin Zoom

Baran bo Odar: „Lucy Bevan s-a ocupat de castingul pentru 1899 din Londra. La început, am fost foarte sceptici, pentru că nu a fost posibil să întâlnim actorii față în față din cauza restricțiilor impuse de pandemie.

Întregul casting a fost făcut prin Zoom. Am fost foarte surprins să văd cât de bine a funcționat și ce repede s-a adaptat toată lumea la această nouă situație.

Poate că a fost nevoie de mai multe runde de întâlniri decât de obicei doar ca să fim siguri, dar și pentru că am pătruns pe piețe care ne erau complet necunoscute.”

1899 nu are legătură cu Dark, ba e chiar opusul

Baran bo Odar: „N-am vrut să ne repetăm. Până acum am reușit, așa că, încă de când am început să lucrăm la 1899, ne-a fost foarte clar că nu vrem să facem un al doilea Dark, care este plin de melancolie. 1899 are un ritm extrem de alert, vaporul este în continuă mișcare, iar acest lucru este perceptibil pe parcursul întregului serial. Este vorba despre o călătorie, personajele nu stau pe loc și, pe vapor, totul se mișcă fără încetare. Intriga implică foarte multă energie, iar acest lucru ne place. 1899 este, într-un fel, opusul serialului Dark”.

https://mindcraftstories.ro/images/2020/04/Cifre-Articol-MindcraftStories_9.jpgEste mai ușor să lucrezi în echipă

Jantje Friese: Dark a fost un fel de probă de foc. După acest serial, am știut fiecare de ce suntem în stare și care sunt punctele forte ale fiecăruia. Am învățat să ne distribuim și să ne concentrăm mult mai inteligent resursele și responsabilitățile. Pe mine mă văd potrivită mai ales pentru pregătire, adică să mă ocup de scris, de lucrul la scenariu și de editarea primelor versiuni, înainte să intervină Bo și să facă ordine în haosul pe care l-am creat. Mi se pare extrem de util să lucrăm împreună”.

Baran bo Odar: „Este grozav să ai alături un partener pe care știi că te poți baza oricând, mai ales atunci când ești epuizat, când te lupți cu tine însuți și când te îndoiești de tot ceea ce faci. E minunat când cineva îți poate spune: «Înțeleg, dar ai încredere în mine, totul va fi OK până la urmă.» Sau când cineva îți spune sincer: «Ai dreptate, ai făcut o mare varză!»”.

Uneori, nu e tocmai simplu, pentru că formăm un cuplu și în viața privată, așa că luăm toate problemele cu noi acasă. Dar deja ne cunoaștem de 19 ani, așa că nu avem cum să ascundem nimic unul de celălalt.

Jantje Friese: „Împreună ne putem gândi la lucruri de o mai mare amploare. Ai încredere că poți face mai mult. Îndrăznești să fii mai nebun și să-ți asumi riscuri mai mari. Sunt multe lucruri pe care nici nu mai trebuie să le spunem pentru că ne cunoaștem atât de bine. Și, în plus, ne împingem de la spate unul pe celălalt”.



Text de

Adriana Moscu

Este jurnalist și, de aproximativ 20 de ani, se bucură de principalul avantaj al profesiei, pentru că nicio zi nu seamănă cu alta. Are o relație de love-hate cu oamenii, pe care, de cele mai multe ori, îi îmblânzește prin interviuri.

CULTURĂ|POPCRAFT

La Chimera: Trecut, prezent și niciun viitor

De
Scurt și la obiect: un film impresionant, ireproșabil și complet, cum n-am mai văzut demult.
CULTURĂ|GAMING SPOTLIGHT

(Aproape) Tot ce trebuie să știi despre Fallout dacă nu ai încercat jocurile

De
Povestea de fundal a serialului postapocaliptic care a devenit un hit instant este pe cât de fascinantă, pe atât de complexă și stufoasă.
CULTURĂ|BOOK CLUB

La masă cu vampirii. Dracula a fost integrat cam forțat în gastronomia românească

De
Nici Nadia, nici Hagi, nici Ilie Năstase nu sunt atât de cunoscuți precum contele Dracula, personajul imaginat de scriitorul irlandez Bram Stoker la finalul secolului al XIX-lea, confundat adesea cu Vlad Țepeș, dar asociat cu Transilvania. Brand puternice ale României, notorietatea lui Dracula e speculată și în gastronomie. 
CULTURĂ|POPCRAFT

Fallout: Postapocalipsa nu va fi la televizor

De
Western, acțiune și satiră politică într-o nouă și reușită adaptare a unui joc video, Fallout are mai multe lucruri de zis decât pare la prima vedere.