Seacia Pavao/HBO-Max

Julia, serialul în care food stylista n-a vrut să strice rețetele cu trucuri22 min read

De Adriana Moscu 06.04.2022

Cum a făcut food stylista din miniseria Julia ca mâncarea să arate real? A respectat cu strictețe rețetele eroinei sale culinare.

Noul serial, lansat de HBO Max pe 31 martie, cu Sarah Lancashire în rolul Juliei Child, n-o să-ți servească drame, conflicte sau suspans, de care, oricum, realitatea e sastisită deja, ci o poveste biografică relaxată, cu mult umor și multe idei de rețete gustoase. Plus că sunt șanse să înveți cum să prepari cea mai bună omletă din lume.

Iar dacă show-urile de cooking nu te pasionează, poți privi serialul ca pe un pretext de a explora ultimele decenii de istorie socioculturală americană, de la apariția televiziunii publice ca o nouă instituție socială până la crearea celebrităților TV și felul în care acestea au ajutat mișcările feministe să prindă contur. 

Și pentru că, totuși, mâncarea e prezentă în aproape fiecare scenă, era imperios necesar ca miniseria să aibă parte de un food stylist pe măsură, care să coordoneze momentele în care arta culinară e actor principal. 

Fiecare preparat și scenă cu mâncare din serial au fost create de o femeie care o consideră pe Child eroul ei culinar. Producătorii n-au stat prea mult pe gânduri când au adus-o pe Christine Tobin pe set. Unul dintre cei mai solicitați stiliști de mâncare din industria filmului, Christine este originară din Boston, Massachusetts, orașul în care figura Juliei Child este iconică. 

Însă, înainte să lucreze pentru serialul Julia, Tobin a pregătit dulceață pentru Laura Dern, pulpe de pui prăjite pentru Bradley Cooper, cotlet de porc pentru Frances McDormand sau prăjituri de Crăciun pentru Johnny Depp și a oferit autenticitate culinară unor filme precum Little Women, American Hustle, The New Mutants sau Don’t Look Up

CITEȘTE ȘI: Am vorbit cu cercetătoarea care l-a făcut savant pe Leonardo DiCaprio

Am vorbit cu Christine Tobin despre cum a reușit să recreeze vizual rețetele Juliei Child în fața camerei și despre cum soluțiile i-au fost oferite „pe tavă” chiar de cărțile de bucate ale celei pe care o urmărea la TV, în copilărie. 

Mindcraft Stories: Pe o scară de la 1 la 10, cât de greu e jobul de food stylist și ce abilități ai nevoie pentru a-l practica?

Christine Tobin: În ceea ce privește filmul, e probabil la 10. Sunt multe scene de food styling într-un film, întregul proces este diferit de fotografia de produs. Trebuie să faci mâncarea să arate bine în fața camerei de luat vederi, în timp ce ții cont de particularitățile produsului alimentar care trebuie arătat într-o scenă în mișcare. 

M.S.: Ce știai despre Julia Child înainte de a ajunge pe platou?

C.T.: Am crescut cu Julia Child, sunt un copil al anilor 1970, iar show-urile ei făceau parte din căminul nostru, mai ales că nu aveam diversitatea de acum. Am urmărit-o pe Julia Child în fiecare weekend și, pentru că în familia mea mâncarea era un punct central, mă prefăceam adesea că sunt Julia Child în bucătărie și pregăteam diferite preparate pentru ai mei. Julia a avut o influență uriașă asupra oamenilor din Boston în acele vremuri, înainte să devină cunoscută în alte părți ale țării și, acum, în toată lumea. 

https://mindcraftstories.ro/images/2022/04/Mindcraftstories_Julia-Julia-Child-HBO-Max-The-French-Chef-Food-Styling-Christine-Tobin_04_Seacia-Pavao-HBO-Max.jpg

Seacia Pavao/HBO Max

M.S.: Julia este o producție în care mâncarea nu este întâmplătoare, ci tocmai punctul central. Care au fost provocările și cum a decurs procesul de documentare?

C.T.: Pentru că toți am crescut cu Julia în casă, știam deja multe despre ea. Pentru mine, munca la acest serial a închis cercul în relația mea personală cu Julia. Cât privește documentarea, am fost norocoasă să pot consulta mai multe cărți de bucate de-ale ei, așa că, practic, ea a făcut munca pentru mine. A fost o onoare să pot să dau viață scenariului, care s-a inspirat din prima ediție a cărții de bucate a Juliei, Mastering the Art of French Cooking. Acestea erau rețetele pe care le prepara la The French Chef. Dar în serial o vedem testând acasă și rețetele pentru al doilea volum, unde, de exemplu, face un tort delicios, numit La Charlotte Africaine.

Julia descrie în amănunt în cărțile sale tehnicile folosite, inclusiv instrumentele necesare dacă vrei să execuți rețetele sale la tine acasă. Așa că am găsit totul acolo, iar ce-am făcut eu a fost să transpun conținutul în decor sau recuzită. 

M.S.: Publicul nu poate să guste ce vede la televizor. Cum ai reușit să faci astfel încât privitorii să fie convinși că mâncarea de dincolo de ecran e și apetisantă?

C.T.: Înainte de a o gusta, mâncarea trebuie să ne încânte ochii, practic, mâncăm cu ochii înaintea stomacului, așa că am intrat în modul de gândire vizual și am descărcat sute de imagini cu rețetele preparate de Julia. Apoi, am apelat la modul clasic, am construit moodboarduri din polistiren, pe care fixam fotografiile cu rețete și le prezentam echipei, explicându-le fiecare pas, astfel încât să o putem ajuta pe Sarah Sarah Lancashire o joacă pe Julia Child și să o asistăm în coregrafia unei scene culinare, când executa un fel de mâncare sau altul.

https://mindcraftstories.ro/images/2022/04/Mindcraftstories_Julia-Julia-Child-HBO-Max-The-French-Chef-Food-Styling-Christine-Tobin_02_Seacia-Pavao-HBO-Max.jpg

Seacia Pavao/HBO Max

M.S.: Pe un platou de filmare lucrurile se desfășoară cu repeziciune, sub presiune, iar stresul este dublat de luminile puternice care emit căldură și nu fac casă bună cu mâncarea perisabilă. S-a întâmplat să fie nevoie să folosiți și mâncare falsă sau tot ce vedem pe ecran sunt alimente naturale?

C.T.: Toate rețetele pe care le vedeți în serial sunt naturale, cu toții le-am putut gusta, nu e nimic fals. Dimpotrivă, a fost greu să-i convingem pe actori să nu consume tot ce era pe masă. Însă ilustrațiile din cărțile de bucate ale Juliei sunt foarte puține la număr și mai mult tehnice, nu sunt frumoase din punct de vedere vizual. Așa că a fost distractiv să le recompunem urmând strict pașii descriși în cărți, fără să le pompăm cu steroizi, cum se întâmplă uneori în filmele hollywoodiene, și, totuși, să arate bine pe cameră. Soluția a fost să preparăm iar și iar aceleași rețete, pe care le înlocuiam când nu mai arătau corespunzător. Sunt 100% rețetele Juliei, fără adăugiri. 

M.S.: Așadar, nu ai folosit niciun fel de trucuri?

C.T.: Nu au existat trucuri. Singurul lucru pe care l-am făcut a fost, poate, să pun puțin colorant alimentar roșu în mousse-ul de zmeură, doar pentru a potența culoarea, pentru că foloseam zmeură proaspătă. Apoi, uneori, țineam la îndemână o pompă cu apă, în caz că era nevoie să mai stropesc o salată sau alt produs care trebuia să arate proaspăt, alteori, mai foloseam câte o perie pentru a unge carnea cu puțin ulei. Mâncarea era executată rapid, era totul pregătit, iar eu trebuia doar s-o aranjez astfel încât să se vadă ce trebuie pe cameră. 

https://mindcraftstories.ro/images/2022/04/Mindcraftstories_Julia-Julia-Child-HBO-Max-The-French-Chef-Food-Styling-Christine-Tobin_03_Seacia-Pavao-HBO-Max.jpg

Seacia Pavao/HBO Max

M.S.: Folosești mâncare naturală în toate producțiile pentru care lucrezi sau cerința asta a fost doar pentru Julia?

C.T.: Tot timpul, asta e specialitatea mea, dacă pot să-i spun așa, fac lucrurile foarte natural, e zona mea de confort. Unii food-styliști sunt nevoiți, poate, să folosească spume sau alte propsuri false, pentru că sunt specializați doar pe înghețată sau pe băuturi. Folosesc mâncare reală chiar și când e falsă. Să mă explic: de exemplu, se întâmplă să folosesc papaya pentru somon sau pâine integrală de secară pentru burger. Pentru scoici, folosesc castane de apă. E fake, dar e real, în același timp, e modul meu de a manipula mâncarea pentru a o face cât mai credibilă. 

M.S.: Revenind la Julia, care a fost stylingul cel mai dificil de executat? Este ceva ce nu ai mai vrea să vezi sau să guști o perioadă?

C.T.: Toate felurile de mâncare care au fost incluse în scenariu pentru a fi preparate au fost delicioase, am gătit una chiar săptămâna trecută. N-aș zice că e una pe care să nu mai vreau să o văd, dar m-aș bucura să nu mai trebuiască să pun mâna pe măruntaie o vreme de-acum încolo. În schimb, nu mă pot sătura de puiul ei fript. Nu voi mânca niciodată un pui fript mai bun decât cel al Juliei Child.

M.S.: Cum ați reușit să aduceți atmosfera anilor 1960 pe set?

 C.T.: Am studiat fiecare episod al show-ului The French Cook și am văzut ce propsuri erau folosite, ce ustensile și alte obiecte, apoi am încercat să lucrăm doar cu cele care corespundeau perioadei din timp în care se desfășoară acțiunea din serial. Am încercat să surprindem cât mai fidel locul și timpul, de la costume, la tigăile și spatulele folosite, pe care le-am cumpărat fie de pe eBay, fie din magazinele cu piese vintage.

https://mindcraftstories.ro/images/2022/04/Mindcraftstories_Julia-Julia-Child-HBO-Max-The-French-Chef-Food-Styling-David-Hyde-Pierce_01_Seacia-Pavao-HBO-Max.jpg

Seacia Pavao/HBO Max

M.S.: În serial scenele se schimbă adesea. O vedem pe Julia pregătind rețetele la ea acasă, dar și la restaurant. Cum ați jonglat cu toate aceste decoruri?

C.T.: Am avut la dispoziție un spațiu industrial în care am amenajat mai multe bucătării. Pregăteam toate mâncărurile și dădeam buzna pe o ușă pentru a ajunge în studioul WGBH, unde era filmat, pe-atunci, The French Chef, apoi intram pe altă ușă, pentru a pătrunde în casa Juliei. În ambele împrejurări, totul era dinainte pregătit în detaliu, de la preparatele culinare, până la sfoara folosită pentru a lega puiul și rața umplute. 

M.S.: Ai fost food stylist pentru multe filme cunoscute, inclusiv pentru Don’t look up. Există vreo mâncare recomandată pentru a fi consumată în caz de apocalipsă?

C.T.: Nu, toată mâncarea a fost inclusă în scenariu. Eu doar am aranjat masa și am făcut sugestii care au fost, ulterior, aprobate. Plăcinta cu mere a fost inclusă în scenariu, la fel șunca și somonul, dar biscuiții de pe masă sunt preferații a doi dintre membrii echipei. Obișnuiesc să fac asta, îi întreb care e felul lor preferat de mâncare și fac cumva să ajungă pe masă. Iar eu mă bucur de rezultate. 

M.S.: S-a întâmplat vreodată ca mâncarea să nu iasă așa cum ți-ai dori, indiferent câte tactici ai adopta?

C.T.: Nu a mers niciodată ceva cu adevărat rău, cred însă că, uneori, se întâmplă să apară o mică dezamăgire după ce ai aranjat masa, dar pe cameră nu se vede chiar cum ai vrut tu. În New Mutants a fost o scenă într-o cantină, iar mâncarea trebuia să arate urât. Aș zice că aici a fost mai greu, pentru că e mai dificil să faci mâncarea să arate urât decât s-o faci să arate bine. Apoi, în Julia au fost multe preparate care trebuiau să fie prezentate ca și cum tocmai ar fi fost scoase din cuptor sau să arate proaspăt. A fost dificil, dar nu imposibil, pentru că am avut totul pus la punct, exact ca și cum am fi lucrat într-un restaurant. A mers totul ca pe roate. Uneori, poate că o cameră nu a surprins mâncarea la timp sau am aranjat niște alimente care arătau frumos împreună, dar pe cameră nu erau percepute așa. Nu pun astfel de momente la capitolul eșecuri, dar uneori poate fi frustrant.

M.S.: A schimbat pandemia regulile în food styling și dacă da, cum anume?

C.T.: A schimbat mai degrabă conceptele. În fotografia de editorial, de exemplu, acum sunt surprinse mai mult scene de familie, nu neapărat mâncarea în sine, vedem mai des oameni mâncând la masă, în familie, pentru că toți am făcut asta în ultimii doi ani. Cât despre film, eu îmi doresc să văd cât mai multă mâncare reală. În advertising se folosește mai des mâncare falsă, cu lipici și alte propsuri, dar oamenii au început să distingă tot mai mult între mâncarea falsă și cea reală. Îmi doresc ca mâncarea să aibă un aer cât mai realist.



Text de

Adriana Moscu

Este jurnalist și, de aproximativ 20 de ani, se bucură de principalul avantaj al profesiei, pentru că nicio zi nu seamănă cu alta. Are o relație de love-hate cu oamenii, pe care, de cele mai multe ori, îi îmblânzește prin interviuri.

CULTURĂ|POPCRAFT

The Rings of Power: Alți bani, nicio distracție

De
Prime Video a investit cei mai mulți bani din istorie într-un serial și a produs un prequel la prequel, în cadrul francizei The Lord of the Rings, care e mai degrabă nesatisfăcător. Sau, să-l parafrazez pe Gandalf: „I shall pass on this one".
CULTURĂ|FILM&TV

Lupte de putere, magie și dragoni. Interviu cu Ryan J. Condal, producătorul Game of Thrones: House of the Dragon

De
Am vorbit cu Ryan J. Condal, co-creator, producător executiv și scenarist al serialului „Game of Thrones: House of the Dragon”, despre așteptările pe care le are de la acest prequel. 
CULTURĂ|FILM&TV

Inelele puterii înfurie fanii pentru că nu respectă canonul

De
Noul serial „Stăpânul inelelor: Inelele puterii” a stârnit controverse printre fani din cauza elfilor negri și a femeilor gnom fără barbă. (Da, nu e nicio greșeală de tipar.)
CULTURĂ|ARTĂ

Bucureștiul maimuțelor: rațiune, simțire și cultură pop

De
Spectacolul „MAMA: Nuclear” se va juca pe 16 și 17 septembrie la Rezidența9. Autorul și regizorul Mihai Lukács explică de ce a ajuns să vorbească despre o temă atât de fierbinte