Les Films Invisibles

Knit’s Island: Metaversul e deja aici

De Mihai Ghiduc 15.06.2023

Un documentar de lungmetraj filmat în întregime într-un joc video postapocaliptic este una dintre surprizele plăcute ale TIFF 2023.

Sunt câteva secunde bizare la începutul lui Knit’s Island în care te întrebi dacă acele cadre largi cu natură, cu iarbă bătută de vânt sau vaci care pasc, nu sunt cumva reale. Asta dacă știi deja că filmul este realizat (aproape) în întregime în DayZ, un joc video multiplayer în care jucătorii trebuie să supraviețuiască într-o lume post-apocaliptică. 

Knit’s Island este unul dintre filmele înscrise în secțiunea „What’s up, Doc?” a Festivalului Internațional de Film Transilvania TIFF 2023.Detalii pe tiff.ro Început în 2019 de trei francezi care au studiat împreună în Montpellier, Ekiem Barbier, Guilhem Causse și Quentin L’helgoualc’h, Knit’s Island este un documentar și respectă întru totul regulile genului. Cei trei formează o echipă de filmare, care se plimbă prin joc și interacționează cu ceilalți jucători fix cum ar face-o într-o situație reală: discută cu potențialii intervievați, își dau întâlniri în puncte și la ore fixe, le cer acordul (nu-i de joacă cu GDPR-ul) etc. Și riscă la fel de mult ca într-o zonă de conflict: nu știi niciodată când cazi într-o ambuscadă și devii victimă.

Realizatorii au petrecut aproape o mie de ore în joc, ca echipă – „Nu m-aș putea întoarce singur în joc”, îmi spune unul dintre ei după proiecția de la TIFF –, însă personajele pe care le-au întâlnit au adunat mii de ore. S-a pronunțat chiar numărul 16.000, care înseamnă 1,8 ani sau (ăsta e un calcul pe care l-am făcut acum) 666 de zile. Ceea ce e impresionant pentru joc fără o țintă clară (trebuie doar să supraviețuiești) și în care o iei de la zero de fiecare dată când personajul tău este ucis.

Foto: Les Films Invisibles

Pe parcursul filmului afli destule lucruri despre persoanele din spatele personajelor – un cercetător din Berlin și soția sa, care joacă împreună după ce se culcă copiii, cineva din Africa de Sud care realizează la un moment dat că, deși e înconjurat de natură reală, o preferă pe cea artificială, o mamă care trebuie să mai și verifice ce face copilul etc. –, dar mai degrabă despre avatarurile lor virtuale, adesea inspirate de tot felul de filme sau cărți postapocaliptice. 

Echipa de filmare se întâlnește cu grupuri de supraviețuitori, care au grijă unii de alții, petrec împreună, se apără de agresori, devin, practic, prieteni. Sunt oameni care trăiesc, efectiv, o a doua viață într-o lume virtuală –  promisiunea Metaversului iată că s-a îndeplinit aici. Însă ceea ce începuse ca o izolare voluntară devine ceva mult mai meta în momentul în care întreaga omenire se închide în casă, în 2020, din cauza coronavirusului. De altfel, singurele imagini „reale” din film sunt cele realizate pe fereastră, în timpul pandemiei, cu orașe aproape goale.

CITEȘTE ȘI: U, lumea virtuală din Belle care prevede provocările Metaversului

Faptul că Knit’s Island funcționează ca un documentar de lung metraj e ajutat probabil și de jocul folosit, unul ceva mai obscur, o întâmplare fericită datorată drepturilor de autor. Realizatorii au povestit la finalul filmului că inițial ar fi vrut să facă acest lucru în seria Grand Theft Auto, dar n-au obținut acordul producătorului jocului. De altfel, și aici a fost un „salt de credință”, pentru că li se ceruse un OK pe materialul final și, inițial, cei de la Bohemia Interactive ar fi vrut eliminate glitch-urile – oameni care înoată în aer sau care merg pe apă, tot felul de scăpări ale jocului descoperite inevitabil de persoanele care-și petrec mii de ore acolo. 

Și ar fi fost păcat, pentru că poate cea mai puternică scenă a filmului este explorarea marginilor lumii, o întindere vastă de nimic – dealuri și văi verzi, ca o tundră infinită – în care documentariștii și prietenii pe care și i-au făcut în joc pornesc în grup și, aproape cum s-ar întâmpla în realitate, ajung să cedeze nervos și să-și reseteze personajele. Și deși știi că sinuciderile nu sunt definitive, că pot să o ia de la capăt în joc, simți ca și cum ar fi plecat o persoană reală. Mai spune-mi odată, deci, că lumile virtuale sunt viitorul și prezentul.

Disponibil pe TIFF Unlimited | Per total: 9/10 | Știință & Tehnologie: 8/10



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

CULTURĂ|POPCRAFT

E The Penguin, e vagabond, dar n-ai ce-i face

De
Deși apreciez chivernisirea universului Batman cu un spin off cu gangsteri și mafia italiană, noul The Penguin e neconvingător.
CULTURĂ|POPCRAFT

Agatha All Along: Vrăjeală

De
Serialele Marvel devin o adevărată probă de anduranță. Aș propune ca cine le-a văzut pe toate să primească abonament gratuit pentru un an.
CULTURĂ|SCI-FACTS

5 motive pentru care Interstellar e printre cele mai bune lecții de știință de la Hollywood

De
Nu-mi place când trebuie să răspund la întrebări de genul „care e X-ul tău preferat?”, dar când vine vorba de filme răspunsul meu e consecvent – Interstellar.
CULTURĂ|POPCRAFT

Opt ilustrate din lumea ideală a publicității românești post-socialiste

De
Mai ții minte când Connex îți dădea trei secunde gratuite la fiecare apel? Cam atât de săraci eram și nu știam.