Lucasfilm/Dissney

Obi-Wan Kenobi: Școala veche11 min read

De Mihai Tița 04.07.2022

Dacă nu a fost să fie trilogie, atunci măcar un serial cu șase episoade, în care Obi-Wan și Darth Vader se reîntâlnesc, după zece ani, pentru o nouă și redundantă confruntare.

Din 2005 încoace, anul lansării episodului al treilea al francizei Star Wars, Revenge of the Sith, Ewan McGregor a fost întrebat aproape în fiecare interviu dacă ar reveni în rolul techno-preotului-budist Obi-Wan Kenobi. A răspuns cu entuziasm de fiecare dată, iar în 2017 s-a întâmplat, în cele din urmă, o ședință formală cu producătorii și șefii Lucasfilm, unde s-a pus la cale o trilogie de lungmetraje.

Doar un an mai târziu, însă, toate planurile erau puse la sertar, după eșecul financiar al lui Solo, un alt proiect în afara trilogiilor, datorită căruia am avut ocazia să vedem un Han Solo mai tânăr și mai iresponsabil decât Harrison Ford. Se estimează că Disney a pierdut undeva în jur de 76 de milioane de dolari,În articolul realizat de revista Deadline, despre unele dintre cele mai mari pierderi ale filmelor lansate în 2018, putem observa că Disney a suferit cu mai multe ocazii de mult în acel an. deadline.com iar probabil într-un moment de panică au ales să anuleze toate proiectele de tipul spin-off și să se concentreze pe o nouă „felie” la modă: seriale pentru canalele de streaming.

Așa că mai întâi au apărut două sezoane cu iconicul Baby Yoda (The Mandalorian) până când cei de la Disney și-au adus aminte să-i mai dea un telefon lui Ewan McGregor. Ba mai mult decât atât, regizoarea Deborah Chow (care, printre altele, a mai regizat și două episoade din The Mandalorian sau câte unul din Mr. Robot, Jessica Jones sau Better Call Saul) a mers în vizită la ferma lui Hayden Christensen să-l convingă să reia rolul lui Anakin Skywalker. Premisele ar fi fost, așadar, excelente pentru un hit.

Din punct de vedere al audienței, Obi-Wan Kenobi chiar a fost un hit, ultimul episod având cu 20% mai mulți privitori decât cel al serialului Book Of Boba Fett.Statistică disponibilă via deadline.com Când vine vorba despre realizările cinematografice, însă, sentimentele, vorba americanului, sunt amestecate.

Obi-Wan Kenobi reia aventurile la zece ani distanță după ce, în urma Ordinului 66 dat de Darth Sidious, au fost măcelăriți majoritatea jedi-urilor. De fapt, inchizitorii lui Darth Vader, dintre care iese în evidență impulsiva Reva, aka Third Sister, încă îi vânează pe cei care au supraviețuit. Primul episod începe tocmai cu acest subiect și o scenă western într-un bar din Tatooine, iar prima dezamăgire legată de scenariu apare la scurt timp: Nari, un jedi interpretat de Benny Safdie (fratele lui Josh Safdie, alături de care a regizat filme remarcabile precum Good Time sau Uncut Gems), scapă de inchizitori, apoi dă fuga la Obi-Wan, care se ascunde într-o peșteră și duce o viață modestă, încercând să-l convingă să reia lupta împotriva Părții Întunecate a Forței. Obi-Wan refuză, iar Nari, în ciuda potențialului narativ și actoricesc, dispare pentru totdeauna din film.

Mai departe, ajungem în Alderaan, unde o (cam neastâmpărată) Leia își pierde de obicei timpul prin pădurea de la marginea orașului. Unde va fi și răpită, de altfel, într-o urmărire mai ridicolă și neverosimilă decât într-o animație Nickelodeon, de către Flea din Red Hot Chili Peppers, trimis de Reva, care astfel îl provoacă pe Obi-Wan să iasă din anonimat și să-și reactiveze simțurile paranormale. Și, gata, Disney reciclează încă o intrigă la îndemână, ca și cum The Mandalorian n-ar fi fost, în mare, despre același lucru în ultimii doi ani!

Ce-ar fi putut să fie un film s-a lărgit inutil într-un serial cu șase episoade în care, din motive care-mi scapă, personajele sunt lăsate în moduri caraghioase (gen celebra memă: „Uite, stăm!”)Fragment viral din cadrul emisiunii de divertisment Consilier de Urgență, pe care-l poți vedea aici să scape cu viață în momente decisive, Darth Vader e aproape inexistent, cu excepția ultimului episod, Reva e, de fapt, un personaj util doar pentru un plot twist care, de fapt, poate fi lesne mirosit încă din primele scene, montajul e de multe ori dezinteresat și stângaci, camera tremură la scene de dialog, dar e fixă la scene de acțiune, iar coloana sonoră e enervant de mediocră.

Dar ce provoacă cu adevărat Obi-Wan Kenobi e încă o discuție despre nostalgia fără fond, o unealtă tot mai folosită în ultima vreme de marile platforme de streaming și fabrici de producție. Nostalgia e afacere bună, majoritatea consumatorilor se întorc la lucruri familiare după vârsta de 30 de ani,  Milenialii reprezintă aproape jumătateStatistică via onstageblog.com din audiența Stranger Things, care idealizează anii 1980. Staruri pop ca The Weeknd sau Harry Styles apelează la discoul și R&B-ul aceleiași decade. La fel cum Star Wars, în prima trilogie lansată, apela la westernurile și filmele cu samurai ale anilor 1930.

CITEȘTE ȘI: Stranger Things, sezonul 4: Obositori copii!

Doar că nostalgia, atunci când e reciclată neatent și neinspirat, se transformă în kitsch. Regizorul Taika Waititi, cunoscut pentru reîmprospătarea seriei Thor, despre care se vehiculează că s-ar ocupa de o nouă trilogie Star Wars, spunea într-un interviu că ar vrea să creeze personaje noi și să extindă universul narativ. „Nu cred că aș fi de folos pentru Star Wars dacă aș face un film unde toată lumea ar zice: «Ah, mișto, ăsta e un prototip Millennium Falcon» sau «Ah, uite-o pe bunica lui Chewbacca»”, tranșează Waititi.„Taika Waititi talks his Star Wars movie: “I would like to take something new and create some new characters””, gamesradar.com 

De fapt, și recenta trilogie (episoadele VII-IX) a avut o problemă evidentă. Rey, deși e un personaj ofertant și intrigant, a fost în cele din urmă „asfixiată” de aparițiile idolilor Leia, Han Solo și Luke Skywalker, aflați la vârsta pensiei. Disney fie va restarta franciza printr-o „detonare” artistică (cu sau fără Waititi), fie o va epuiza în doar câțiva ani, pentru că irelevantă deja e.

Disponibil pe: Disney+ | Per total: 5/10 | Știință & Tehnologie: 6/10 | Potențial de binge watching: 7/10



Text de

Mihai Tița

Jurnalist de lifestyle și cultură, care a mai scris pentru Playboy, GQ, FHM, Sunete sau Scena9. 

CULTURĂ|POPCRAFT

Cum a schimbat TikTok felul în care asculți muzică

De
Reinterpretată, recontextualizată sau (re)descoperită, muzica e sufletul platformei sociale TikTok. Iată câteva dintre experiențele mele și cum le-am interpretat, în diferite colțuri ale sale.
CULTURĂ|LUMEA9

Festivalurile devin verzi, pe măsură ce oamenii încep să gândească sustenabil

De
Untold, Electric Castle sau Neversea sunt doar câteva dintre festivalurile organizate anual în România. Însă pe cât sunt de profitabile economic pentru organizatori și comunitatea locală, pe atât de mult pot afecta ecosistemul. Există însă soluții pentru ca festivalurile să devină mai sustenabile.
CULTURĂ|HOT TAKE

Artă VR. Viitorul nu a venit.

De
Văzută la un moment dat drept viitorul artei, realitatea virtuală pare a crea mai degrabă cozi pe care mulți le ocolesc, decât să captiveze publicul
CULTURĂ|POPCRAFT

Everything Everywhere All at Once: Versiunea ta cea mai bună nu exi...

De
O aventură sci-fi și suprarealistă printre universuri paralele, care îți va aminti probabil de alte câteva filme, dar și o alegorie despre depresie și control, Everything Everywhere All at Once poate fi rollercoasterul de care aveai nevoie.