Foto: Prime Video

The Rings of Power: Alți bani, nicio distracție8 min read

De Mihai Tița 21.09.2022

Prime Video a investit cei mai mulți bani din istorie într-un serial și a produs un prequel la prequel, în cadrul francizei The Lord of the Rings, care e mai degrabă nesatisfăcător. Sau, să-l parafrazez pe Gandalf: „I shall pass on this one”.

Trebuie să recunosc încă de la început că sunt printre cei mulți care știu pe dinafară prima trilogie The Lord of the Rings, pe care am văzut-o de cinci sau șase ori. O istorie imaginară a lumii, petrecută acum câteva mii de ani, populată cu elfi nemuritori, magicieni căzuți din cer sau orci dezgropați din pământ, cu oameni de-o șchioapă sau cu inele care oferă posesorilor puteri supranaturale, transpusă în cinema de un regizor, Peter Jackson, și o serie de actori inspirați n-are cum să nu fie una memorabilă. În ciuda minusurilor celor trei filme apărute la începutul acestui mileniu și, respectiv, ale cărților scrise de John Ronald Reuel Tolkien la jumătatea secolului trecut, fie că ar fi vorba despre melodramatismul uneori excesiv, fie despre repetitivitate, The Fellowship of the Ring și următoarele două filme rămân reușite importante ale genului. Un The Godfather, dacă vrei, al fantasy-ului.

Recent, Amazon a hotărât că ar fi o idee bună să resusciteze interesul pentru universul lui Tolkien, după ce trilogia prequel, The Hobbit (2012-2014), a fost mai degrabă dată repede uitării, și a alocat cel mai mare buget disponibil până acum unui serial, undeva în jurul sumei 465 milioane de dolari. Prin comparație, sezonul al patrulea din Stranger Things ar fi costat în jur de 360 de milioane, în timp ce House of the Dragon, serial prequel la Game of Thrones, proaspăt apărut și el pe HBO Max, doar 200 de milioane.Informații disponibile via CBC, aici Doar că, în cazul de față, ar fi fost o idee bună ca o parte mai substanțială din banii ăștia să meargă către o distribuție mai consistentă.

The Rings of Power e un prequel la prequel, se petrece înaintea luptei din Mordor, când Isildur îl trimite pe Sauron în lumea spiritelor, nu înainte să-i reteze degetul pe care purta inelul năstrușnic. Aș bănui că acesta va fi și finalul celor cinci sezoane plănuite de Amazon. Deci, care e problema acestei lumi? Tot Sauron, evident, pe care Galadriel, aici ceva mai tânără decât Cate Blanchett, îl tot caută și în gaură de șarpe, când aproape nimeni nu mai crede că ar mai putea reprezenta vreun pericol, după un alt conflict care s-a terminat, ai ghicit, de partea binelui. În același timp, ai un duo poznaș din tribul Harfoot (neamuri de-ale hobbiților, dar parcă mult mai irlandezi), un elf care se îndrăgostește de o muritoare (normal, cineva trebuia să fie Aragorn și Arwen), un Elrond, și el mai tânăr decât Hugo Weaving, cam idealist, și un Isildur à la Antonio Banderas cca 1992.

Numai că multe aspecte convenționale (clișee narative, monologuri și dialoguri melodramatice) sunt dilatate până la iritare. Minute și minute întregi de filosofii entry level, ca în perioada de glorie a lui Radu F. Constantinescu, poate ar fi avut mai multă tracțiune cu ajutorul unor actori cu mai multă experiență, pentru care însă, producătorii Amazon nu s-au gândit că ar merita cheltuiți bani. S-au cheltuit cu succes, în schimb, pe efecte speciale, dar, cum ar zice o vorbă: degeaba bagă Gigi Becali bani în FCSB, dacă n-are jucători.

De aceea, The Rings of Power nu e nici un succes, nici tocmai un dezastru. Deși, dacă mă pui să aleg, înclin către a doua variantă, dacă mă gândesc că Avengers: Endgame a avut un buget estimat între 350 și 400 de milioane de dolari. Ieșea, cu aceiași bani, un film de trei ore care ar fi putut sta în picioare în fața trilogiei originale? Sigur că da.

CITEȘTE ȘI: The Sandman: Așa sunt visele mele 

Nu cumva platformele de streaming gândesc aceste seriale, multe dintre ele departe de orice realizare cinematografică și mai aproape de calitatea filmelor de categorie B, ca unelte de marketing, pentru a convinge cât mai mulți consumatori să-și facă și să păstreze un abonament? Ba da. Nu cumva se poate spune același lucru și despre The Sandman, produs de Netflix? Ba cred că da. În fine, nu cumva majoritatea producțiilor destinate platformelor de streaming te provoacă să glumești: hai, că-l făcea și Pro TV la fel, cu banii ăștia? 

De aceea, am renunțat la abonamentul Prime Video. Pe mine, domnule Jeff Bezos, cinci sezoane, dacă-s la fel ca astea patru episoade, mă costă cam mult.


Disponibil pe: Amazon Prime Video | Per total: 5/10 | Știință & Tehnologie: 4/10



Text de

Mihai Tița

Jurnalist de lifestyle și cultură, care a mai scris pentru Playboy, GQ, FHM, Sunete sau Scena9. 

CULTURĂ|FILM&TV

Lupte de putere, magie și dragoni. Interviu cu Ryan J. Condal, producătorul Game of Thrones: House of the Dragon

De
Am vorbit cu Ryan J. Condal, co-creator, producător executiv și scenarist al serialului „Game of Thrones: House of the Dragon”, despre așteptările pe care le are de la acest prequel. 
CULTURĂ|FILM&TV

Inelele puterii înfurie fanii pentru că nu respectă canonul

De
Noul serial „Stăpânul inelelor: Inelele puterii” a stârnit controverse printre fani din cauza elfilor negri și a femeilor gnom fără barbă. (Da, nu e nicio greșeală de tipar.)
CULTURĂ|ARTĂ

Bucureștiul maimuțelor: rațiune, simțire și cultură pop

De
Spectacolul „MAMA: Nuclear” se va juca pe 16 și 17 septembrie la Rezidența9. Autorul și regizorul Mihai Lukács explică de ce a ajuns să vorbească despre o temă atât de fierbinte
CULTURĂ|POPCRAFT

Nope: Obiecte zburătoare neinteresante

De
Jordan Peele, unul dintre regizorii noi și apreciați de la Hollywood, vrea neapărat să-ți demonstreze că e pasionat de cinema și că are meșteșug. Dar n-are, încă, maturitatea scenariului bine scris.