Viorica Nagavciuc/arhiva personală

Schimbările climatice sunt înscrise în inelele copacilor17 min read

De Adriana Moscu 07.02.2023

Un studiu asupra copacilor din munții Călimani demonstrează că secetele care au cuprins recent Europa de Est sunt fără precedent în ultimii 700 de ani.

Seceta pe care a traversat-o Europa în 2022 a fost, potrivit specialiștilor, cea mai severă din ultimii 500 de ani și a afectat, în grade diferite, 64% din teritoriul continentului.„Severe droughts ‘could be the norm’ in the EU by 2050, experts say”, euronews.com Gravitatea a fost confirmată acum de un studiu românesc, care a găsit dovezile în inelele arborilor.

În luna noiembrie, o echipă condusă de Viorica Nagavciuc, profesor cercetător la Facultatea de Silvicultură a Universității Ștefan cel Mare din Suceava, a publicat în revista Nature un studiu„A ~700 years perspective on the 21st century drying in the eastern part of Europe based on δ18O in tree ring cellulose”, nature.com care demonstrează că secetele care au cuprins recent Europa de Est sunt fără precedent în ultimii 700 de ani. Noua cronologie reprezintă cea mai lungă reconstituire pe baza compoziției izotopilor stabili din celuloza inelelor anuale ale arborilor din România, precum și din partea de est a Europei.

Dr. Viorica Nagavciuc. Foto: arhiva personală

Inelele arborilor indică variabilitatea climatică

Cercetătorii suceveni s-au folosit de faptul că paleoclimatulClima vechilor epoci geologice. poate fi reconstruit pe baza inelelor anuale de creștere a arborilor. Parametri precum lățimea inelelor anuale, densitatea maximă a acestora, procentul izotopilor stabili de oxigen și carbon în celuloză sunt indicii prețioase pentru oamenii de știință. Studiul inelelor anuale ale arborilor le permite să reconstituie variabilitatea climatică înregistrată în timpul unui an, de la un an la altul, sau chiar pe perioade de sute de ani. Iar arborii stochează informațiile climatice relevante de-a lungul întregii vieți.

Cele mai longevive specii de arbori din România pot depăși câteva sute de ani (sunt exemplare de arbori care conțin ~700 de inele). Însă cronologiile bazate pe inelele anuale pot fi extinse în trecut până la mii de ani, folosind lemn mort (subfosil) păstrat în pereții clădirilor sau recuperat din pietriș, mlaștini sau sedimente lacustre.

În cazul studiului din Nature, cronologia s-a bazat pe compoziția izotopului stabil de oxigen în celuloza inelelor anuale a arborilor de zâmbru, numit și pin elvețian (Pinus Cembra), din Munții Călimani, o specie rezistentă care trăiește între 500 și 1.000 de ani. Această cronologie este prima de acest gen în România. Cercetătorii au reconstituit astfel variabilitatea secetei din vară pentru ultimii 700 de ani pentru Europa de Est.

Cercetătorii au analizat inelele anuale de creștere provenite de la 15 arbori, care au fost tăiate separat (inel cu inel) cu ajutorul unui bisturiu și analizate la un microscop. În total, s-au tăiat aproximativ 2.500 de inele anuale de creștere, apoi s-a măsurat compoziția izotopului stabil de oxigen în celuloza lor.

Cercetătorii au înregistrat un parametru important pentru paleoclimatologie,  δ18O,Valorile δ18O sunt exprimate în per mil (‰) și se referă la raportul dintre cantitățile de 18O și 16O raportate la o unitate de referință standard. care exprimă concentrația relativă a izotopilor de oxigen 18 (18O) și 16 (16O) în compuși organici.

Valorile ridicate ale δ18O din inelele de pin elvețian sunt asociate cu verile uscate, în timp ce valorile scăzute ale parametrului indică verile umede. Datele  sunt relevante pentru întreg centrul, sud-estul și estul Europei.

Cercetătorii au examinat modul în care circulația atmosferică la scară largă poate explica variabilitatea secetei pe termen lung. Pentru asta, ei au analizat hărți compozite. Astfel, au remarcat că anii umezi sunt asociați cu un centru de joasă presiune peste partea centrală și de est a Europei și un sistem de înaltă presiune peste nordul Oceanului Atlantic și nordul Europei, în timp ce în cazul anilor uscați este invers – un centru de înaltă presiune peste partea centrală și de est a Europei și un sistem de joasă presiune peste nordul Oceanului Atlantic și nordul Europei.

În timpul verii, centrul de joasă presiune din partea centrală și de est a Europei este asociat cu o circulație ciclonică. Aceasta facilitează apariția aerului umed din regiunea mediteraneană spre România, ducând la mai multe precipitații decât normal. În schimb, centrul de înaltă presiune este asociat cu circulația anticiclonică – aceasta favorizează aducerea aerului uscat și cald din partea de nord a Africii către partea de sud-est a Europei, generând astfel veri foarte uscate și calde în zona studiată.

Grafic de Dr. Viorica Nagavciuc/arhiva personală

Datele istorice despre vreme confirmă rezultatele studiului

Reconstrucția realizată în urma studiului a putut fi corelată cu rapoarte istorice ale unor evenimente catastrofale petrecute de-a lungul anilor. De exemplu, anul 1585 a fost unul foarte uscat în regiunea studiată. În lunile de vară, toate izvoarele și bazinele au secat, iar copacii au fost distruși de secetă. Acest lucru s-a văzut și în inelele arborilor.

Conform reconstrucției, anul 1904 a fost caracterizat de o secetă prelungită în Moldova. Și, într-adevăr, în România, guvernul a fost nevoit să ia măsuri pentru a evita foametea în acel an. Seceta din 1904 a persistat timp de 18 luni.

În anul 1946 s-a înregistrat una dintre cele mai severe secete din secolul al XX-lea, cu multe valori absolute ale temperaturii maxime mai mari de 40 °C, în Moldova și întreaga Românie, alt lucru evidențiat de cercetare.

Sursele istorice au fost folosite pentru a analiza și extremele pozitive (anii umezi). De exemplu, anul 1593 a avut o primăvară și o vară umede, cu multe precipitații și inundații, nu numai în România, ci și în Ucraina. În anul 1684 au fost raportate inundații catastrofale în regiunea analizată. Anul cu cea mai mare amplitudine este 1816, cunoscut drept „anul fără vară”, cu ploi abundente, legate de consecințele climatice ale erupției vulcanului Tambora din Indonezia.

Prin urmare, reconstrucția realizată este validată de datele istorice cu privire la anii extremi analizați. Însă concluzia cea mai importantă a studiului este că că secolele al XX-lea și începutul secolului al XXI-lea sunt fără precedent în ceea ce privește uscarea climei. Cercetătorii români au confirmat că tendința de aridizare din ultimii aproximativ 150 ani este una fără precedent în ultimele șapte secole.

Această uscare este determinată de o schimbare a tiparelor de presiune atmosferică în Europa, caracterizată printr-o trecere de la un flux zonal la un flux mai ondulat în jurul anului 1850, ducând la secete de vară extreme și acidificare.

Studiul este încă o confirmare cât se poate de clară a schimbărilor climatice antropice care au început odată cu revoluția industrială.