Mark Garlick via Getty Images

Istoria semiuitată a primei comete descoperite de pe teritoriul României19 min read

De Ionuț Preda 16.06.2023

Acum 125 de ani, Wolfgang Pauly, un matematician german, devenea prima persoană care descoperea o cometă de pe teritoriul României

În vara lui 1898, un personaj cât se poate de interesant – un tânăr matematician german, pasionat de șah și astronomie, care urma să-și trăiască majoritatea vieții în București – a observat prin telescop, în jurul constelației Scorpionului, o mică pată cețoasă ce nu părea să fie o prezență fixă pe cerul nopții. Pe parcursul a trei nopți, observând că pata se mișcă, a dedus faptul că este o cometă și a transmis informația către unul din birourile de catalogare a descoperirilor astronomice de la acea vreme. I s-a confirmat bănuiala, și așa a aflat că a descoperit obiectul aproape concomitent cu astronomi de la unul dintre cele mai avansate observatoare ale vremii din Statele Unite.

Am aflat povestea lui Wolfgang Pauly (nicio legătură cu celebrul fizician Wolfgang Pauli) în timp ce documentam un articol despre obiecte spațiale care poartă numele unor români. L-am menționat în trecere și acolo, deși practic nu era „eligibil” – Pauly s-a născut în Germania, din părinți nemți care au emigrat în România când el avea patru ani, și nu a primit vreodată cetățenia română.

CITEȘTE ȘI: 8 obiecte spațiale mai puțin cunoscute numite după români

Din nefericire, aceleași considerente au făcut, probabil, ca peformanța lui Wolfgang Pauly să fie relativ ignorată de astronomia din România. Deși numele lui este imortalizat în spațiul cosmic prin cometa Coddington-Pauly, el a fost menționat rar în lucrări sau cataloage de profil autohtone, cel puțin până în ultimii ani. Asta în ciuda faptului că toate contribuțiile sale la astronomie au avut loc de pe teritoriul țării.

wolfgang pauly

Wolfgang Pauly. Cleveland Private Library/Wikimedia Commons

Observator din California versus un tânăr cu telescop din București

Există destul de puține resurse despre viața lui Wolfgang Pauly. Cele mai detaliate sunt cercetările istoricului în astronomie Mircea Pteancu, publicate într-un raport din 2019 al Societății Române pentru Astronomie Culturală (SRPAC)„Conferința SRPAC 2019”, academia.edu și ulterior într-un articol din revista Comet’s Tale a Asociației Astronomice Britanice.Disponibil pe britastro.org

Există și o arhivă personală a matematicianului, publicată inițial de scriitorul Marian Stere în carte Wolfgang Pauly – Provocarea unei Moșteniri, care se axează în principal pe miile de problemele de șah create de acesta, dar include și corespondențe care dezvăluie pasiunea sa pentru astronomie și abordează chiar și descoperirea cometei. Arhiva a fost cumpărată în 2002 de biblioteca olandeză Koninklijke din Haga și a fost pentru o perioadă accesibilă chiar și online. Un snapshot al descrierii acesteia poate fi accesat prin archive.org

Wolfgang Pauly s-a născut pe 15 august 1876 în estul Germaniei, în localitatea saxonă Dohna, însă s-a mutat la București împreună cu familia de la vârsta de patru ani. În România, a studiat matematica la Universitatea din București și a devenit pasionat de astronomie și șah.

Așa a ajuns, la doar 21 de ani, să descopere cometa C/1898 L1, Detalii pe nasa.gov prin observații efectuate între 14 și 16 iunie 1898. El a găsit obiectul în jurul constelației Scorpionului, oferind ca repere steaua Antares și clusterul de stele Messier 4 Detalii pe wikipedia.org(numit GC 4183, după clasificarea în vigoare de la acea vreme).

Descoperirea a fost relatată, prin telegramă, către biroul jurnalului german de profil Astronmisches Nachrichten, la acea vreme, unul dintre principalele centre din lume care coordonau raportarea obiectelor astronomice nou descoperite (un altul era Biroul Central de Telegrame Astronomice de la Harvard). Iată cum descria Pauly descoperirea cometei în telegrama publicată în jurnalul german,„Weitere Nachrichten über den Cometen Coddington-Pauly”, wiley.com tradusă în cadrul lucrării SRPAC:

Pe 14 iunie (1898 n.tr.), la ora 22:30, observam cu luneta mea Reinfelder cu apertura de 75mm, la grosismentul de 28x, roiul stelar sferic GC 4183 de lângă Antares, când am remarcat o mică pată cețoasă spre sud-vest de aceasta. Neavând un catalog complet de nebuloase și neputând să determin dacă obiectul ar fi o noutate, i-am făcut o schiță încadrată de stelele zonei învecinate.

Pe 15 iunie, cerul a fost din nefericire acoperit. Ieri, pe data de 16, de la ora 22 la ora 23, am constatat că la locul notat nu se mai vedea obiectul nebulos în chestiune dar, după puțină căutare, l-am regăsit spre sud-vest față de poziția anterioară. După ora 23 s-a înnorat iar, dar la ora 1 s-a înseninat suficient ca să pot observa din nou. Obiectul nebulos era vizibil, dar cu dificultate și părea să se fi mișcat puțin spre sud-vest.

În baza celor de mai sus, am considerat că sunt îndreptățit să cred că obiectul în chestiune este o cometă și am înștiințat corespunzător Biroul Central prin telegraf. Cometa apărea ca o masă cețoasă neclară, fiind pe data de 14 mai mică și mai slab luminoasă ca roiul stelar GC 4183, iar pe data de 16 părea să fi crescut în luminozitate.”

Articolul a fost publicat împreună cu o notă a editorilor jurnalului, care menționa faptul că telegrama lui Pauly a ajuns pe 17 iunie. În același timp, obiectul era numit „Cometa Coddington” – asta pentru că fusese observată chiar în aceeași perioadă de un astronom american –, dar nota menționează că Wolfgang Pauly nu ar fi putut primi în timp util telegramele publicației, așa că nu avea cum să fie informat de descoperirea anterioară a cometei.

C/1898 L1 fusese deja observată, cu câteva zile înainte, de astronomul american Edwin Coddington. „Comet 1898C”, harvard.edu Lucrând la observatorul Lick din California, împreună cu profesorul William Hussey, Coddington a folosit o metodă încă exotică pentru studierea cerului la acea vreme: pe 9 iunie, a îndreptat spre constelația Scorpionului telescopul fotografic Crocker,Detalii pe ucoclick.org în fapt o cameră foto montată la un telescop refractor de dimensiuni mici care realiza imagini cu timp de expunere lung – în cazul cometei Coddington-Pauly, imaginea folosită la descoperirea ei a fost obținută pe parcursul a două ore.

Imaginea a fost developată peste două zile, pe 11 iunie, iar dâra lăsată de cometă a fost imediat observată și măsurată de Hussey. Era doar a treia cometă din istorie descoperită pe baza unei fotografii.