Legături miceliene. Paul Starosta via Guliver/Getty Images

5 abilități uimitoare ale fungilor12 min read

De Valentina Nicolae 11.08.2020, ultima actualizare: 14.08.2020

Fungii sunt nu doar printre cele mai vechi organisme de pe Pământ, dar și printre cele mai rezistente și adaptabile, cu aplicații în medicină, biotehnologie, ecologie, producția de hrană.

Fungii sunt unele dintre cele mai diverse organisme de pe Pământ și, deși nu sunt foarte vizibili, contribuie substanțial la funcționarea vieții așa cum o știm. Sunt peste tot în jurul nostru – în sol, în corpurile noastre, în aer – și au întrebuințări în domenii variate,În acest raport din 2018 despre fungii din întreaga lume sunt mai multe exemple de utilizări: stateoftheworldsfungi.org de la gastronomieCiupercile comestibile au o piață anuală de 42 de miliarde de dolari, stateoftheworldsfungi.org până la misiunile spațiale.Fungal Biotechnology in Space: Why and How?”, springer.com Fungii sunt mult mai apropiati ca structură de animale decât de plante, sunt categorisiți separat în Regnul Fungi și, deși au un rol vital în susținerea vieții pe Pământ, 90% din cele aproximativ 3.8 milioane de specii de fungi din lume sunt în continuare necunoscute. Iată mai jos o serie de lucruri extraordinare pe care aceste organisme le pot face.

Fungii sunt folosiți în medicină

Fungii sunt folosiți de mii de ani în diferite tratamente medicale și sunt și în ziua de azi o sursă importantă pentru crearea unor medicamente, cum ar fi antibioticele, medicamentele imunosupresoare și cele pentru migrene. De exemplu, penicilina, derivată dintr-un mucegai și descoperită în anii 1920, a revoluționat tratamentul infecțiilor cu bacterii. Ciclosporina, un alt medicament făcut dintr-un tip de fungi, a făcut posibil transplantul de organe, pentru că are anumite caracteristici care împiedică corpul să respingă organul donat. Pe lângă tratamentele pentru reducerea colesterolului și scleroză multiplă, fungii mai contribuie și la realizarea vaccinurilorMai multe despre întrebuințările lor în medicină găsiți aici: stateoftheworldsfungi.org – 15% dintre ele sunt produse folosind drojdie de cultură.

Pe de altă parte, fungii sunt responsabili și pentru multe afecțiuni medicale. Deși numele poate induce în eroare, viermii intestinali (sau pecinginea) sunt cauzați de fungi, la fel și o serie de alte boli, ca piciorul atletului, infecții ale ochilor, histoplasmoza etc.

Fungii au inventat internetul

Multă vreme s-a crezut că, într-o pădure, copacii sunt mereu în competiție unul cu celălalt, conform teoriei darwiniste de supraviețuire a celui mai puternic. De fapt, oamenii de știință au descoperit că copacii colaborează între ei și fac schimb de informații în diferite feluri, de la a împărți mâncarea până la a avea grijă de copacii mai tineri și a se avertiza în caz de pericol (atacuri ale insectelor, secetă, alte boli). Cum fac copacii lucrurile astea? Prin rețeaua de fungi de sub pământ care îi conectează între ei și le oferă un mijloc de transport pentru hrană și semnale. Rețelele micorizaleSau „The Wood Wide Web”, cum le-a numit cercetătoarea Suzanne Simard, ted.com formează o relație de simbioză – o altă abilitate a fungilor, evidențiată și în licheni, adică acel organism reieșit din simbioza dintre fungi și o algă – cu rădăcinile copacilor, care îi avantajează pe ambii parteneri. Copacii trimit către rețeaua subterană carbon și clorofilă, iar fungii dau înapoi apă și nutrimente, cum sunt fosforul, nitrogenul etc.