Maja Hitij/Getty Images

Elon Musk vrea să schimbe Twitter, iar TikTok e atacat cu firme de PR

De Mihai Ghiduc 08.04.2022, ultima actualizare: 19.05.2022

Plus: Microsoft are din nou probleme cu șpăgile; HBO și Discovery vor fuziona. 

Martie a adus cu știri interesante despre lumea Big Tech. Elon Musk a devenit și el un jucător pe piața rețelelor sociale, cumpărând un procent semnificativ al acțiunilor Twitter, Facebook și Microsoft au fost prinse (din nou) cu practici dubioase, dacă nu de-a dreptul ilegale, iar piața serviciilor de streaming e într-o continuă mișcare – și nu e vorba aici doar de sosirea HBO Max în România.

Dacă vrei să fii anunțat de fiecare dată când apare un nou articol din această rubrică și să primești un scurt rezumat, pe e-mail, abonează-te aici.

Dacă vrei să citești despre ce gadgeturi au fost lansate în martie (și alte știri din lumea tehnologiei), am scris despre asta aici.

Facebook a angajat o firmă pentru a ataca TikTok

O veste relativ recentă este că Meta a angajat o firmă ca să atace TikTok, compania chineză al cărei conținut video este apreciat de tânăra generație mai mult decât discuțiile de pe Facebook și chiar decât Instagram, cele două produse social media care aduc grosul veniturilor lui Mark Zuckerberg. Informația a fost publicată de The Washington Post.„Facebook paid GOP firm to malign TikTok”, washingtonpost.com Compania Targeted Victory, o firmă apropiată de Partidul Republican din SUA, și-a propus să întoarcă publicul împotriva competitorului Facebook prin editoriale și materiale de opinie apărute în presa locală americană sau povești despre diverse trenduri de pe TikTok care ar putea fi „periculoase”.

Meta are probleme mari după ce a anunțat o primă scădere a numărului de utilizatori de Facebook,„Facebook Loses Daily Active Users For The First Time – Here’s Where They’re Going”, forbes.com și este sub asaltul reglementărilor social media impuse de politicienii din SUA și, mai ales, Uniunea Europeană.„Meta threatens to pull Instagram and Facebook in Europe over privacy laws, regulators say ‘please do’”, 9to5mac.com Strategia companiei de a cumpăra potențialii competitori înainte de a lua avânt, cum a făcut cu Instagram sau WhatsApp, nu mai poate funcționa, mai ales că și acele achiziții sunt acum investigate.​​„Letting Facebook buy WhatsApp and Instagram was dumb, FTC shows”, lightreading.com Interesul public pentru Metaverse, potențialul salvator al META, dacă Facebook devine istorie, este mult mai scăzut decât și-ar fi dorit șefii firmei americane.„The Metaverse and NFT Boom Is About to Go Bust | by Stephen Moore”, onezero.medium.com

De partea cealaltă, TikTok e într-o creștere accelerată,„32 Latest TikTok Statistics, Facts, And Trends (2022)”, bloggingwizard.com dar încă e departe de numărul de utilizatori ai platformelor Meta sau, spre exemplu, ai YouTube-ului. Însă majoritatea utilizatorilor e foarte tânără, iar asta e o amenințare clară pentru viitor, nu degeaba absolut toate platformele concurente (Facebook, Instagram, YouTube sau Twitter) au venit cu alternative pentru tipul de conținut propus de TikTok – video vertical de scurtă durată. 

Ceea mai mare problemă a TikTok este că e creat și deținut de o companie chineză, ByteDance.„TikTok insiders say social media company is tightly controlled by Chinese parent ByteDance”, cnbc.com ​​Există mai multe semne că aceasta ar fi apropiată de Partidul Comunist Chinez și că le-ar face jocurile, dintre care cel mai evident este că TikTok nu operează în China, unde există o aplicație paralelă – ca nu cumva tinerii chinezi să aibă acces la cei occidentali sau invers. 

Experți în securitate spun că accesul autorităților chineze la datele despre utilizatorii occidentali e mai mult decât posibil, iar faptul că unele date sunt colectate de aplicație e îngrijorător.„TikTok just gave itself permission to collect biometric data on US users, including ‘faceprints and voiceprints’”, techcrunch.com De asemenea, există îngrijorarea că TikTok ar putea fi folosit pentru răspândirea propagandei chineze, deși o analiză recentă„Chinese State Media’s Global Influence(r) Operation”, substack.com arată că rețeaua de influenceri finanțată de statul chinez folosește în egală măsură și produsele Meta, Instagram și Facebook. 

În 2020, la presiunea președintelui Trump, care a amenințat cu blocarea TikTok, au existat discuții despre preluarea companiei de către Microsoft sau Oracle și Walmart, dar acestea încă nu s-au concretizat.„Microsoft says failed TikTok acquisition was ‘strangest thing’”, bbc.com O înțelegere cu Oracle pentru ca datele utilizatorilor americani să fie păstrate pe servere locale ar putea fi însă semnată.​​„The TikTok and Oracle ‘trusted technology partner’ deal might really happen”, theverge.com 

Între timp, în războiul din Ucraina, TikTok a devenit una dintre aplicațiile cele mai folosite pentru a transmite informații vizuale.„TikTok Was Designed for War”, wired.com Oarecum ironic, celelalte aplicații care domină spațiul informațional sunt Telegram, creată de Pavel Durov, rusul care a făcut V Kontakte, dar cu sediul în Londra, și Twitter, cel mai „mic” dintre giganții social media americani.

CITEȘTE ȘI: Nu poți lăsa totul la îndemâna unui calculator: moderarea de conținut pe Facebook

Musk a devenit acționar semnificativ la Twitter

Aparent îngrijorat de situația libertății de exprimare de pe rețeaua socială cea mai folosită de politicienii din Vest, fondatorul Tesla a cumpărat 9,2% din acțiunile companiei.„​​Elon Musk Becomes Twitter’s Largest Shareholder”, nytimes.com Procentul e departe de a fi unul majoritar, dar îl face cel mai semnificativ acționar – nimeni altcineva nu are atâtea acțiuni. Și îi asigură un loc în consiliul de administrație, format din 11 membri, până în 2024. În schimb, Musk a agreat să nu încerce să cumpere mai mult de 14,9% din totalul acțiunilor și, deci, să nu încerce să preia compania.

Musk are o viziune destul de asemănătoare cu cea a CEO-ului Parag Agrawal sau a fondatorului Jack Dorsey despre cum ar trebui să arate Twitter în viitor. S-ar putea ajunge la o rețea mult mai descentralizată, în care codul folosit în programarea unor componente cheie, precum algoritmii, va fi public și deschis contribuțiilor externe. În plus, utilizatorii ar putea stabili regulile de conversație care le guvernează feed-ul. 

Cel puțin asta ar fi concluzia trasă din tweet-urile publicate de Musk, care și-a făcut publică părerea despre cum ar trebui să arate rețeaua – și iată că acum are și mijloacele de a le pune în discuție, dacă nu și de a le impune. De exemplu, Dorsey a fost de acord că algoritmii trebuie să fie selectați de utilizator.

În schimb, în mod surprinzător, comentatorii lui Musk nu s-au arătat a fi adepți ai „libertății de exprimare” cu orice preț – probabil influențați de rolul Twitter-ului în politica americană și de invazia de boți și troli de pe platformă. 

O altă propunere a lui Musk este posibilitatea de a edita tweet-urile – o funcție disponibilă de mult pe Facebook. În momentul de față, chiar și un tweet cu o greșeală de ortografie trebuie șters și repostat. Coincidență sau nu, funcția e deja în lucru de circa un an și va fi testată de Twitter în acest an.Twitter announces it’s been developing an edit feature, cnn.com 

E de așteptat ca noi astfel de tweet-uri să apară pe contul lui Musk, până va reuși să schimbe Twitter-ul și să-l facă așa cu și-l dorește sau până se va plictisi de noua sa jucărie.

Noi acuzații de șpăgi la Microsoft

Yasser Elabd, un avertizor de integritate de la Microsoft, a publicat un articol pe platforma Lioness„Microsoft is using illegal bribes in the Middle East and Africa. Why is the SEC turning a blind eye?”, lioness.co în care acuză compania că a dat șpăgi unor oficiali din Africa și Orientul Mijlociu. De asemnea, el spune că SEC, Comisia pentru Bursă și Valori Mobiliare a SUA, a refuzat să investigheze până acum aceste acuzații.

Elabd este un fost angajat Microsoft, concediat în 2019 – pentru că ar fi încercat să atragă atenția CEO-ului companiei asupra unor practici suspecte, spune el. El descrie astfel practica: oficiali guvernamentali dintr-o țară acceptă să cumpere licențe Microsoft la un preț, să zicem 10 milioane de dolari. Intermediarii, firme partenere, cer apoi un discount care este aprobat de angajații Microsoft din țara respectivă – să spunem, 3 milioane. Microsoft va primi deci 7 milioane, însă statul va plăti suma întreagă. Cele 3 milioane „pierdute pe drum” vor fi apoi împărțite între semnatarii contractului.

O altă practică semnalată este achiziționarea de licențe care nu vor fi folosite. De exemplu, în Qatar, un audit a dezvăluit că Ministerul Educației a plătit 9,5 milioane de dolari pentru licențe de Windows și Office care nu erau utilizate. Iar asta s-a întâmplat vreme de șapte ani. 

Situația e foarte asemănătoare cu „Dosarul Microsoft”,„Dosarul Microsoft”, ro.wikipedia.org un scandal de corupție din România cercetat de DNA, în care au fost implicate peste 100 de persoane, inclusiv nouă miniștri. Deși unele persoane au fost condamnate, în cel mai recent proces inculpații au fost achitați de instanță, după ce judecata s-a reluat de la zero din cauza pensionării unei judecătoare.„Inculpații din dosarul “Microsoft 3” au fost achitați de instanță”, stirileprotv.ro 

Microsoft a mai fost prinsă cu practici similare în Ungaria, Arabia Saudită, Thailanda și Turcia și a plătit amenzi de 25,3 milioane de dolari statului american în 2019.„Microsoft to pay criminal fine to settle US anti-bribery charges”, reuters.com Angajații companiei implicați în scandal au fost concediați, iar președintele Brad Smith declara: „Nu există loc pentru compromisuri când vine vorba de practici de afaceri etice”. 

Noile acuzații vin într-un moment în care atenția legislatorilor americani era îndreptată spre alți giganți Big Tech, în special Google, Twitter și Facebook,„How Microsoft Became Washington’s Favorite Tech Giant”, wsj.com iar Microsoft așteaptă aprobarea achiziției firmei de gaming Activision Blizzard, o tranzacție de 75 de miliarde dolari. O eventuală investigație ar putea complica serios lucrurile, mai ales că, recent, au apărut informații că și practicile Microsoft în vânzarea de spațiu de stocare în cloud au intrat în vizorul autorităților, de data aceasta în Uniunea Europeană.„European Regulators Raise Questions About Microsoft Cloud Practices”, yahoo.com

CITEȘTE ȘI: Activision Blizzard arde: abuzuri, discriminări în masă, distrugerea dovezilor

Foto: Mihai Ghiduc

Orange, încă un pas în preluarea Telekom

După ce, anul trecut, Orange a preluat Telekom Romania Communications, acum firma își va schimba numele în Orange Romania Communications. Va funcționa în continuare separat, ca o subsidiară a Orange România, însă pentru public acest lucru va fi mai puțin vizibil. Cele două companii vor împărți sigla și canalele de contact cu clienții.

Prin urmare, vor avea același website,Accesibil pe orange.ro clienții vor suna la același call center, iar paginile de social media vor fi comune. Magazinele Telekom vor primi identitatea Orange. Momentan, cei care au abonamente la Telekom vor continua cu ofertele pe care le aveau, dar vor primi facturi cu noul logo, iar unele produse își vor schimba numele.

Canalele de televiziune Telekom Sport au fost redenumite Orange Sport.Site-ul oficial este orangesport.ro

Piața streamingului e în continuă mișcare

Vin foarte multe știri din lumea serviciilor de streaming, poate și pentru că a devenit o lume tot mai diversă. Și, la cum merg lucrurile, se va aglomera și pe la noi.

HBO Max s-a lansat pe 8 martie

N-a părut chiar cel mai bun moment, dar e genul de mașină care nu mai poate fi oprită, odată pusă în mișcare. HBO s-a extins pe 15 piețe noi, inclusiv România. La noi, lansarea a fost însoțită de serialul românesc Ruxx, pe lângă diverse producții occidentale ale căror premiere fuseseră amânate de anul trecut, precum Made for Love sau Station Eleven.

CITEȘTE AICI DESPRE SERIALELE Ruxx, Made for Love, Station Eleven și Julia.

Discovery ♡ HBO Max

După ce a fost finalizată fuziunea dintre Warner Bros. – deținut de AT&T și care deține, la rândul său, HBO – și Discovery în ceea ce va fi cunoscut ca Warner Bros. Discovery, există posibilitatea ca serviciile de streaming ale celor două companii să fie unite.„HBO Max and Discovery Plus Will Be Combined Into One Platform”, variety.com Desigur, va dura destul și probabil se va întâmpla mai întâi în SUA. E posibil ca, într-o primă fază, serviciile să fie vândute la pachet.

Discovery+ (sau Discovery Plus, cum mai e numit) ar urma să fie lansat în România la mijlocul anului„INTERVIU. Şef Discovery: „România, pe lista pentru lansarea Discovery Plus””, paginademedia.ro și va oferi emisiuni prezente pe canale precum Discovery Channel, Animal Planet, Travel Channel etc. În România, Discovery oferă și Eurosport Player, un alt canal de streaming specializat în sport, care va ajunge la rândul său în Discovery+.„’Discovery+ will change Eurosport’s rights acquisition strategy’, says Andrew Georgiou”, sportspromedia.com 

Sună complicat? Pe scurt, Eurosport Player va fi integrat (la un moment dat) în Discovery+, care ar putea fi vândut la pachet cu HBO Max și, ulterior, comasat cu această platformă.

CODA a câștigat Oscarul pentru cel mai bun film. Foto: Apple

Apple+, primul serviciu de streaming care câștigă Oscarul pentru cel mai bun film

Prezența serviciilor de streaming pe lista producătorilor nominalizați la Oscar a fost multă vreme privită pieziș de mult prea conservatoarea lume de la Hollywood. Netflix a spart gheața, dar iată că nu Netflix a luat premiul cel mare. În 2019, Roma primea 10 nominalizări și câștiga trei premii (regizor, film străin, imagine). Un an mai târziu, The Irishman repeta performanța la nominalizări, dar nu câștiga nimic. 

Anul acesta, CODA, produs de Apple+, devine primul film al unui canal de streaming care câștigă premiul pentru cel mai bun film„Apple’s “CODA” wins historic Oscar for Best Picture at the Academy Awards”, apple.com și cred că discuția s-a încheiat aici. Streamingul a devenit un jucător important pe piața filmelor – și asta se va vedea tot mai mult în timp. În plus, CODA e primul film cu o distribuție de actori cu deficiențe de auz ce câștigă Oscarul, iar Troy Kotsur e primul actor surd cu un astfel de premiu (pentru rol secundar).

Netflix nu mai vrea să dai parola prietenilor

Împărțirea parolelor de Netflix cu prietenii e pentru streaming ceea ce erau decodoarele HBO în anii 1990-2000 pentru TV. Și e un lucru de care compania nu e foarte încântată, pentru că înseamnă utilizatori pierduți (deci și bani). Netflix încearcă acum diverse metode creative pentru a opri asta, și face teste„Paying to Share Netflix Outside Your Household”, netflix.com în Chile, Costa Rica și Peru.

E un pic amuzant cum încearcă Netflix să împacheteze știrea, spunând că de fapt serviciul era gândit pentru a oferi membrilor unei familii posibilitatea de a avea profile și sugestii personalizate, iar lumea „a înțeles greșit” că pot fi împărțite între mai multe gospodării. N-a înțeles nimeni greșit, loophole-urile sunt mereu exploatate. 

Utilizatorii de Netflix din aceste trei țări vor putea adăuga până la două conturi din afara locuinței, pentru un preț de circa trei dolari per cont. În plus, Netflix oferă și posibilitatea transferării unui profil într-un cont nou.



Text de

Mihai Ghiduc

Redactor-șef. A oscilat între print (Opinia studențească, Men's Health, Maxim, Marie Claire) și online (Vice, Glamour, Slow Forward) până l-a prins din urmă revoluția tehnologică.

TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

Tehnologia anti-petrecere și ceasul care anunță accidentele auto

De
Plus: Fitbit devine tot mai Google, iar schimbări în minarea de Ethereum ar putea inunda piața cu plăci video.
TEHNOLOGIE|Q&A

„Omenirea are nevoie de o memorie colectivă”. Interviu cu Jerry Michalski

De
Pe vremea când internetul nu exista, Jerry Michalski scria deja despre tehnologie. De peste două decenii, „creierul” său e disponibil online. Iar la finalul lunii septembrie vine la București.
TEHNOLOGIE|SLOW FORWARD

20+ de produse care m-au impresionat la IFA Berlin 2022

De
Iată cele mai cool gadgeturi de la cel mai mare târg de electronice din Europa, care s-ar desfășurat, după trei ani, din nou în format fizic.
TEHNOLOGIE|SOLUȚII

Electrocasnicele ar putea comunica între ele chiar și când sunt de la branduri diferite

De
O alianță improbabilă între 13 mari producători a dus la crearea unui standard ce va permite gestionarea electrocasnicelor de la branduri diferite dintr-o singură aplicație.