Infinite Gaming

Academia de Counter-Strike: Un club de esports din România pregătește viitorii pro gameri24 min read

De Ionuț Preda 20.05.2024

Unul din cele mai mari branduri din zona de e-sports din ultimii ani de la noi concurează acum și cu o echipă de juniori

Scena de e-sports din România se dezvoltă încet, dar sigur. Anul acesta a văzut o premieră istorică la Counter-Strike (CS): echipa Nexus Gaming, din București a ajuns până în ultima etapă a turneelor de calificare regională pentru PGL Major, cel mai prestigios turneu profesionist de Counter-Strike, fază în care au ajuns cele mai bune 32 de echipe din Europa. România se mândrește și cu Ana Dumbravă, desemnată cea mai bună jucătoare de CS a lumii în ultimii doi ani.

CITEȘTE ȘI: Cea mai bună jucătoare de Counter-Strike din lume este din România și își dorește ca esport-ul să fie recunoscut juridic ca meserie

O altă echipă profesionistă de CS din România care a avut performanțe notabile este Infinite Gaming.// Detalii pe infinitegg.ro // Fondată în vara lui 2020, în plină pandemie, când turneele de esports au cunoscut un boom de popularitate, Infinite a avut nevoie de mai puțin de un an pentru a ajunge printre cele mai bune 100 de echipe de CS ale lumii.// Conform istoricului de clasamente menținut de HLTV, cea mai importantă platformă care urmărește competițiile profesioniste de Counter-Strike, hltv.org // 

Acest succes aproape instant a atras, însă, atenția cluburilor de afară, cu bugete semnificativ mai mari, așa că echipa a pierdut membrii inițiali în fața unor oferte mult mai bune. Pentru a fi mai bine pregătiți în astfel de scenarii pe viitor, Infinite, susținută de BRD – Groupe Société Générale, a decis să-și deschidă o „pepinieră” proprie: o echipă de academie, în care au recrutat jucători de CS aflați la liceu, și i-au angrenat într-un program care să-i familiarizeze treptat cu lumea esports-ului profesionist.

Așa a apărut Infinite Talent (numită oficial BRD Infinite în cadrul competițiilor oficiale), formată din Andrei „grecu” Grecu, Ionuț „ZD1” Zahari, Robert „RQBY”  Stăncuța, Adrian „LkS” Dușmanu și Roberto „robik” Matei, care a început deja să participe la turnee, și a avut recent un stand propriu în cadrul ediției din 2024 a East European Comic-Con de la București.

Acolo, am vorbit cu Mihai Neda, unul din fondatorii Infinite Gaming și fost organizator experimentat de competiții profesioniste de CS la noi. Iată ce am învățat de la el despre cum se crește o echipă de „juniori” în e-sports, cum îi pregătește pe aceștia pentru rigorile gamingului profesionist și în ce condiții se descurcă scena de CS profesionist de la noi.

Rosterul din 2022 al echipei Infinite Gaming, în cadrul unei competiții desfășurate la Dubai. Al treilea din stânga este Mihai Neda

MindcraftStories_1Înființarea unei echipe de esports în mijlocul pandemiei nu a fost o idee rea

„Am format Infinite Gaming în august 2020. La acea vreme, noi (n.r, – fondatorii echipei) organizam evenimente și turnee la diverse competiții. Dar am văzut că există o lipsă de echipe profesioniste de esports în România, care să aibă și un cadru legal în spate, așa că am ajuns să formăm noi una.

Nu e complicat să-ți formezi o echipă de esports, pentru că jucători se găsesc. Cel mai greu e să-ți găsești un nume catchy, să-ți creezi un brand, dar mai ales, să susții un astfel de proiect pe termen lung. Sunt foarte multe organizații care funcționează câteva luni sau câțiva ani, și apoi dispar, poate din lipsă de fonduri, poate pentru că nu și-au manageriat foarte bine finanțele.

Cu experiența pe care o aveam ca organizatori, noi știam deja care sunt jucătorii cu potențial din România, ce fel de formule de joc, sau mixuri cum le spunem noi, aveau echipele la momentul acela, și așa am reușit să alcătuim o echipă chiar bună. Am debutat în competiții oficiale în septembrie 2020, iar deja în noiembrie câștigam cel mai mare turneu organizat în România în acel an, Superbet Open de la Cluj.

Asta ne-a și ajutat foarte mult. Era pandemie, deci n-a fost cu public în sală, dar turneul s-a ținut pe LAN,// Local Area Network, sau rețea locală în care mai multe PC-uri pot face schimb de date, fiind conectate direct între ele prin cabluri ethernet. Este modul în care se joacă majoritatea competițiilor majore de e-sports, pentru că elimină posibilitatea lag-ului sau a problemelor de conexiune. Există, însă, și turnee mari de e-sports care se desfășoară complet online. // într-o sală din Cluj. Dar foarte multă lume stătea în casă, așa că turneele aveau numere foarte mari de vizualizări. Țin minte că la un moment dat erau 12.000 de oameni care urmăreau finala acelui turneu.

Așa am reușit să scoatem rapid brandul Infinite în față, și să devenim cunoscuți în toată comunitatea de CS din România – aș zice că, în prezent, suntem al doilea cel mai cunoscut brand pe zona de CS din România, după Nexus Gaming.

De atunci, am participat la multe evenimente offline internaționale – am mers chiar la o competiție LAN în Dubai în 2022. Însă am făcut performanță și în competițiile online, acolo unde am ajuns până pe locul 79 mondial. Am avut, în 2021, un roster de Counter-Strike foarte bun, care a avut potențial. Încă suntem foarte mândri de performanțele din perioada aceea. Dar nu am reușit să-i păstrăm, pentru că nu aveam mare susținere financiară la acea vreme, și nu puteam concura cu ofertele pe care jucătorii le primeau de la organizații mai mari din afară.”

Cifre Articol MindcraftStories_2Dacă „titularii” pleacă, pornește o academie ca să-i poți înlocui

„Când au plecat doi dintre jucătorii din echipa principală de CS, ne-am dat seama că nu prea aveam variante să-i înlocuim, dar și că acest proces durează foarte mult. Problema era că majoritatea jucătorilor pe care îi găseam erau foarte buni din punct de vedere mecanic la joc, dar nu aveau mentalitatea corectă pentru a juca într-o echipă pro, și nici nu erau învățați cu un stil de viață care să le permită să facă performanță.

Așa că ne-am gândit să facem o academie, ca să creștem jucători. Și aici a intrat în scenă BRD, în care am găsit un adevărat aliat pentru profesionalizarea zonei de gaming și de esports. Și, prin această colaborare, vrem să arătăm și publicului mai larg că se poate face o carieră din gaming dacă urmărești anumiți pași, nu e deloc o pierdere de timp. Împreună am pus bazele academiei, care este susținută integral de către BRD, motiv pentru care echipa de academie concurează sub numele de BRD Infinite.

Prin academie, am creat un proiect de susținere a gamerilor cu potențial de a deveni profesioniști de la o vârstă fragedă. Dacă găsim un băiat de 15 ani talentat la CS, aceasta este vârsta perfectă de la care noi putem să venim cu un aport foarte bun. La acea vârstă, nu ai încă o experiență de turnee, și nici dezamăgiri majore, așa că este mult mai ușor să le formezi o mentalitate de învingători. Și, în același timp, putem să le să ghidăm mult mai ușor stilul de viață.

Există impresia asta că gamerii profesioniști se joacă toată ziua și în rest nu fac nimic. Nu e deloc așa. Ca să ai mintea limpede pentru meciuri, trebuie să faci sport, să dormi bine, să mănânci corect. Echipele mari au un staff întreg care se ocupă de aceste aspecte, de multe ori sunt la fel de importante ca meciurile propriu-zise.

Până anul trecut, noi n-am avut nici măcar antrenor. Acum avem, dar pe viitor ne dorim să avem și analist, mental coach sau un preparator fizic cu care să lucrăm atunci când suntem plecați la turnee.”

Echipa de academie BRD Infinite

Cifre Articol MindcraftStories_3O academie de esports nu trebuie să pună presiune pe jucători

„Pentru academie, am făcut o preselecție cu un pool de 20 de jucători, din care i-am ales pe cei cinci de acum. Pool-ul a fost selectat de pe o platformă, FACEIT,// Detalii pe faceit.com // care calculează fiecărui jucător care își înregistrează meciuri pe ea câte un rating de skill. Cu cât te joci mai mult și câștigi mai multe meciuri de CS în timp ce ești conectat la platformă, cu atât crește acel rating.

Am selectat dintre primii 50-100 de jucători din România ca rating. Ne-am uitat care se încadrează în criteriile de vârstă, oraș și program. Desigur, am căutat jucători care sunt stabiliți în România și au un program cât de cât flexibil. După ce am selectat 20 de jucători, au urmat o serie de interviuri și probe, iar antrenorul de la echipa mare a ales rosterul actual de cinci.

În echipă sunt doi jucători din București, un jucător din Buzău, unul din Alexandria și unul din Târgu Jiu. Au vârste cuprinse între 16 și 19 ani, și, având în vedere nivelul la care sunt acum, noi suntem convinși că vor ajunge să facă performanță – bineînțeles, dacă se țin de treabă.

Este foarte important, însă, să nu punem presiune pe ei. Nu îi amenințăm că îi dăm afară dacă nu ajung la un antrenament sau nu fac anumite lucruri. Este un proiect de susținere, le oferim ce au nevoie, și nu facem rabat de la educație. Programul lor de antrenament începe undeva de la 5-6 după amiaza pentru că unii au liceu dimineața, alții după-amiaza. Așa, joacă undeva la trei-patru ore pe zi . În weekend, evident, se joacă mai mult, pentru că au timp liber.

Și băieții ăștia oricum s-ar fi jucat, fie că fac sau că nu fac parte din acest proiect. Ei puteau foarte bine să se joace în formula asta de cinci singuri. Așa, însă, au un antrenor capabil să-i învețe, ca să nu joace doar de capul tău și fără sens. Pe lângă joc, au ore de teorie și oră de analiză a meciurilor sau oponenților/ Au parte de o structură profesionistă, cum ar întâlni la echipele din afară. Bineînțeles, în limita resurselor pe care le poate avea o echipă din România – fiindcă ei sunt încă la liceu, nici nu am putea să luăm complet structura de la marile echipe, cu preparatori fizici, mental coach sau bucătari care îi ajută să păstreze o dietă. Odată ce vine vacanța, însă, ne gândim să organizăm și un cantonament, să vedem cum se descurcă.”

Cifre Articol MindcraftStories_4Infinite Talent deja ia primele contacte cu circuitul profesionist

„Echipa de academie urmează să aibă mai multe turnee importante începând din luna mai, care ne vor ajuta și pentru clasamentul mondial făcut de cei de la HLTV – cel la care se toată lumea se raportează toată scena profesionistă. Invitațiile la turnee se dau în baza acestui clasament, deci este foarte important să începem să mergem la turnee de la care poți câștiga rating pentru acest clasament.

Momentan încercăm să pur și simplu să formăm „scheletul” echipei. Jucătorii au nevoie de mult timp de jucat împreună pentru a-și forma o chimie, ai putea zice că e similar cu modul în care se încheagă o echipă la fotbal. Așa că echipa de talente participă la turnee, nu foarte mari, însă sunt turneele cu care se începe. Ei participă într-o ligă ESEA,// Esports Entertainment Association, o altă platformă care organizează ligi și turnee de CS. esea.net  // în prima divizie, și au început bine, cu trei victorii din trei meciuri. Echipa mare are același palmares, dar ei joacă în liga principală, ESEA Main.”

Cifre Articol MindcraftStories_5România nu duce lipsă de jucători talentați, ci de turnee locale

„Mi-aș dori să avem constanță la nivel de turnee în România, e foarte important pentru cluburile locale. În 2021, de exemplu, existau opt cluburi de esports care activau pe zona de CS și susțineau financiar jucătorii, într-un mod sau altul, chiar dacă nu aveau un cadru legal adecvat în spate. În acel moment, scena de CS din România a fost la cel mai înalt nivel ca rezultate și și vizibilitate. Lumea era foarte engaged pe content, pe meciuri, atât pe cele internaționale cât și pe turneele din România.

Problema a apărut în ultimul an și jumătate, pentru că nu prea s-au mai organizat foarte multe turnee. Cumva a fost o schimbare de focus din partea celor le organizau în mod normal, și acum s-a creat un vid. Fără continuitate de turnee naționale, o parte din echipe nu au mai avut șansa să se califice la turnee internaționale, sau să atragă sponsori, și au ales să se închidă. Au mai rămas în momentul de față patru organizații în România cu echipe de CS, printre care și noi.

Ne-am dori mai multe turnee în România, să avem o ligă care să se desfășoare de cel puțin două ori pe an. Nu e imposibil, s-a întâmplat în trecut – PGL, cel mai mare organizator de turnee de esport din România, ținea turnee la Counter-Strike încă de prin 2002, cu un format de lig. Te înscriai și jucai timp de două luni, după care urma o finală națională. Și erau două-trei astfel de sezoane pe an.

Avem nevoie de continuitatea asta ca să creștem și numărul de vieweri și spectatori la turnee. Și  atunci vor veni din ce în ce mai multe brand-uri cu sprijinul financiar de care ai nevoie la un club profesionist.”



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

CULTURĂ|POPCRAFT

Time Bandits: Da' unde suntem, în Evul Mediu?

De
Deși poate fi ușor catalogat ca film pentru copii, reinterpretarea în zece episoade a unui fantasy celebru din anii '80 are câteva cârlige și pentru adulți.
CULTURĂ|GAMING SPOTLIGHT

Jocurile Video Olimpice. Am ales câte un joc video pentru fiecare sport de la Paris 2024

De
Lumea jocurilor video e plină de spirit olimpic, dacă știi unde să cauți.
CULTURĂ|PORTRET

Designerul român care îmbină ingineria aerospațială cu fashion-ul pentru a crea haine futuriste

De
Ce legătură au ingineria aerospațială și designul de modă? Destul de multe, dacă îl întrebi pe Vlad Vraciu, tânărul designer din spatele LUNAR Laboratories, un brand de fashion care privește spre viitor.
CULTURĂ|POPCRAFT

5 filme SF despre încălzire globală și alte apocalipse ecologice

De
This could be us, but... Stai un pic, chiar am putea fi noi, la fel ca în filmele astea.