Gaming Report: Ghost of Tsushima, Fallout pe micile ecrane, scandal la Ubisoft35 min read

De Ionuț Preda 22.07.2020

Microsoft vrea să ofere streaming de jocuri accesibil pentru toată lumea, Ghost of Tsushima încheie cu succes era PS4, Amazon vrea să transforme Fallout în serial și Ubisoft își scoate jocurile la înaintare ca să ascundă mizeria de la vârful companiei.

Luna asta în Gaming Report vorbim despre cum Microsoft vrea să ne facă ne jucăm pe orice device ne pică în mână, comentăm intenția creatorilor Westworld de a face un serial după Fallout, ne amintim cu Ghost of Tsushima că e greu să dai greș cu o poveste cu samurai și discutăm acuzațiile grave aduse oficialilor Ubisoft, dar și despre cum compania vrea să se ascundă de scandal în spatele propriilor jocuri.

CITEȘTE ȘI: Gaming Report: Viața fără E3, The Last of Us 2, Command & Conquer în 4K

Ce s-a mai întâmplat în industrie

Microsoft retrage unele console, va include xCloud în Game Pass Ultimate

Dacă începutul verii a fost dominat mediatic de Sony și al lor viitor PlayStation 5, care a trecut Xbox Series X într-un con de umbră, Microsoft încearcă să recapete ceva hype înainte de Xbox 20/20, evenimentul de pe 23 iulie în care vor anunța o serie de jocuri pentru viitoarea lor consolă.

În acest sens, gigantul tech a anunțat că viitoarea sa platformă de streaming pentru jocuri, momentan cunoscută sub numele de Project xCloud,„Microsoft to launch xCloud streaming free with Xbox Game Pass Ultimate in September”, theverge.com va fi inclusă în oferta sa de abonament  Xbox Game Pass UltimateMai multe detalii găsești pe microsoft.com, dar serviciul nu este disponibil încă pentru România, din păcate. (15$/lună). Abonamentul include Xbox Live și acces la o listă destul de mare de jocuri, începând cu luna septembrie. Anunțul bate ultimul cui în ideea că viitoarea consolă s-ar mai putea baza pe jocuri exclusive,Gigantul tech a renunțat treptat la practică în ultimii ani, făcând jocurile proprii disponibile și pe Windows 10 și portând unele exclusive mai vechi, precum seria Halo, pe computere Microsoft consolidând în schimb ideea de a crea un ecosistem compatibil între device-uri. Teoretic, cu un Xbox Game Pass Ultimate ai putea începe un joc pe PC, ca apoi să-l continui pe telefon prin xCloud și să-l termini pe o consolă (nouă sau veche). Deocamdată, platforma de streaming va fi disponibilă exclusiv prin acest abonament.

La capitolul retrageri, Microsoft a anunțat că a încetat producția de console Xbox One X,„Microsoft discontinues Xbox One X and Xbox One S digital edition ahead of Series X launch”, theverge.com varianta cea mai puternică la nivel de hardware din actuala generație, dar și a variantei complet digitale de la Xbox One S (actuala consolă de bază, care a înlocuit Xbox One-ul original în 2016). Aceste console încă se mai găsesc în stocul magazinelor de la noi, dar probabil nu pentru mult timp. În schimb, va continua producția și suportul pentru Xbox One S-ul normal. Dacă putem scoate ceva pozitiv din această poveste, e faptul că se mai reduce puțin (dar nu îndeajuns) din confuzia creată de modul în care Microsoft decide să își denumească consolele.

Fallout devine serial

Amazon e cel mai recent nume care pune pariu pe transformarea unei serii cunoscute de jocuri într-un serial, după succesul Netflix cu  The WitcherCu mențiunea că în acest caz jocurile au popularizat universul creat de o serie de cărți, iar serialul nu urmărește povestea din jocuri și planurile similare anunțate de HBO cu The Last of Us. Și nu se înhamă la lucru ușor: sub tutela duoului Johnatan Nolan/Lisa Joy, responsabil pentru Westworld, și a hulitului Todd Howard,„It Sure Is Interesting To Rewatch That ‘Fallout 76’ Todd Howard E3 Reveal Now”, forbes.com din partea deținătorilor de drepturi Bethesda, Amazon vor să aducă pe micile ecrane„‘Fallout’ TV Series From ‘Westworld’ Creators Based On Games In Works At Amazon With Series Commitment”, deadline.com povestea post-apocaliptică preferată a gamerilor din ultimele trei decenii: Fallout.

N-au fost oferite prea multe detalii, și e lesne de înțeles de ce. Universul jocurilor Fallout este extrem de vast, dar și eterogen, dat fiind faptul că a schimbat creatorii și stilurile de joc destul de des. La început, era un RPG clasic, cu vedere izometrică și combat pe ture, care deserveau o lume cu povești brutale, intercalate cu multă comedie neagră. Mai recent, a ajuns un action-shooter cu elemente de RPG și chiar multiplayer, mai interesat în a construi lumi post-apocaliptice ultra-detaliate decât în partea de role-playing (cu excepții). Dar un lucru e cert: setting-ul este al naibii de interesant, combinând esteticaatompunk Un stil vizual retro-futurist construit din perspectiva Americii anilor ’50, în care viitorul îmbina valorile americane cu o societate dezvoltată în principal pe baza puterii nucleare cu o lume post-război nuclear a cărei reconstrucție se confruntă, chiar și la zeci/sute de ani de la catastrofă, cu greșelile vechii orânduiri. Perfectă pentru 2020, nu-i așa?  În plus, o producție live-action, Fallout: Nuka Break, a fost realizată cu destul succes de niște fani mai dedicați în 2011, demonstrând că nu e imposibil să menții esența seriei în alte formate.

Half-Life 3 a fost mai mult decât o glumă

Half-Life 3 e una dintre cele mai vechi meme-uri din industria jocurilor, grație faptului că Valve Corporation au decis să întrerupă subit orice comunicare publicată legată de îndrăgita serie de shootere în 2008, când ar fi trebuit să lanseze Half-Life 2: Episode 3. Timp de 12 ani, fanii au speculat că fie se lucrează intens la a doua venire a lui Iisus sub formă de joc, fie că Valve sunt prea ocupați să-și numere munții de bani mulși de pe Steam, fie că au uitat că mai există și cifra 3. Dar indiferent ce s-a spus/speculat, compania a rămas mai  tăcută pe subiect„Everything you need to know about the mysterious history of ‘Half-Life 3’: The game that never was”, businessinsider.com decât vreun ministru al educației atunci când e întrebat de ce mai sunt școli cu WC-uri în curte în 2020.

Asta până în 2020, când Valve a repornit seria din senin, dar exclusiv pentru VR cu Half-Life: Alyx. Recent, au lansat un documentar interactiv„At least 5 Half-Life projects were cancelled before Alyx, including Half-Life 3”, pcgamer.com/ despre ce s-a întâmplat în întreg ciclul școlar pe care seria l-a petrecut în liniște. Se pare că Half-Life 3 chiar a fost în producție cândva în 2013/2014, și ar fi trebuit să îmbine generarea procedurală cu secvențe mai scriptate de gameplay. Dar au anulat proiectul, precum și alte jocuri pe care le aveau în planSunt numite un sequel pentru shooterul co-op cu zombie Left 4 Dead 3, un RPG de tipul Elder Scrolls și un alt joc Half-Life pentru realitate virtuală pentru că, din vreun motiv sau altul, n-au mai terminat motorul de joc Source 2. Ei bine, acesta a fost terminat până la urmă și utilizat cu succes în Alyx, iar cum Valve se pare că nu mai are fobia de a discuta în public despre serie, poate că vom apuca să îngropăm gluma cu ranga lui Gordon FreemanPersonajul principal din seria Half-Life (în afară de Alyx), un savant cu doctorat în fizică teoretică numit după Freeman Dyson, cu o pasiune aparte de a bate ființe extraterestre cu o rangă cândva în viitorul nu foarte îndepărtat.

Controversa lunii

Acuzații fără precedent la Ubisoft

Din păcate, luna asta intrăm în partea cu adevărat urâtă a industriei. Ubisoft a avut o avalanșă de acuzații grave la adresa mai multor angajați-cheie ai studiourilor companiei la nivel global, de la bullying la locul de muncă până la hărțuire sexuală și viol. Și vorbim aici de un scandal care s-a întins pe mai mult de o lună, „Every Ubisoft Employee Outed For Abuse (So Far)”, screenrant.com iar diverse acuzații continuă să iasă la ivealăUbisoft Family Accused of Mishandling Sexual Misconduct Claims”, bloomberg.com provocând mai multe concedieri ale unor persoane altfel considerate „intangibile” în companie până acum.

Printre alții, Maxime Beland, Tommy Francois (vicepreședinți editoriali), Andrien Gbinigie (brand marketing manager) și Serge Hascoet (chief creative officer) au fost suspendați sau și-au dat demisia.„Three more top Ubisoft execs resign as publisher admits it has “fallen short” of providing a safe workplace”, eurogamer.net Cele mai mari probleme par să fie în cadrul studioului din Toronto, unde peste 100 de angajați au semnat o scrisoare către conducere în care se declarau îngrijorați de „hărțuirea repetată și inabilitatea de a se simți în siguranță sau protejați” la locul de muncă.

Reportajele din ziarul francez Liberation,„Harcèlement sexuel à Ubisoft : «On savait»”, liberation.fr dar și din site-uri de profil precum Kotaku„Ubisoft Employees Have ‘Grave Concerns’ Over Toronto Studio’s Misconduct Allegations”, kotaku.com sau Gamasutra,„The Ubisoft paradox: How the publisher enabled a culture of abuse and control”, gamasutra.com prezintă mărturii ale angajaților care susțin că mai-marii studioului au făcut excese greu de înțeles la acest nivel al unei corporații globale. Beland, de exemplu, este acuzat că ar fi ștrangulat o angajată în timpul unei petreceri a studioului; Hascoet și alți membri ai echipei creative ar fi „surprins” angajate care se aflau singure în lift prin simularea unor agresiuni sexuale, iar Francois și Gbinigie au fost acuzați explicit de agresiune sexuală și viol. În tot acest timp, HR-ul companiei ar fi descurajat plângerile pentru astfel de comportamente și ar fi refuzat victimelor accesul la o unealtă de raportare anonimă folosită pentru fapte de corupție.

De altfel, șefa globală de HR Cecil Cornet, dar și directorul operațiunilor Ubisoft Canada, Yannis Mallat, și-au depus și ei demisiile în urma valului de acuzații. Compania a anunțat mai multe investigații interne și că a comandat un audit extern al procesului de HR, dar în același timp a încercat să separe total scandalul de evenimentul Ubisoft Forward, la care și-au prezentat viitoarele jocuri, despre care vom vorbi mai jos.

Modul „samurai film” pe care îl poți activa în Ghost of Tsushima e un cadou pentru cineaștii nostalgici

Ce s-a mai lansat?

Ghost of Tsushima încheie era PS4

Cel mai important titlu din ultima lună a fost fără îndoială Ghost of Tsushima,Disponibil pe playstation.com simulatorul de „oare cum e să fii personaj principal într-un film cu samurai al lui Kurosawa” al celor de Sucker Punch (cunoscuți pentru seria Infamous). E ultimul mare joc lansat exclusiv pentru PS4, așa că mai toată lumea a fost interesată să vadă ce se mai poate stoarce din actuala generație de console. Și, pare-se, n-au fost dezamăgiți.

Ghost of Tsushima te pune în pielea unui samurai de pe insula eponimă care încearcă să pună bețe în roate unei invazii mongole pe la 1274. Asta ba făcându-și aliați ajutând locuitorii mai pricepuți ai insulei, ba exterminând orice picior de Khan pe care pune ochii (și invariabil, câteva secunde mai târziu, sabia). Din punct de vedere al mecanicii, e un joc open world din perspectivă third person, structurat oarecum ca un RPG, cu quest-uri principale și secundare și un sistem de combat menit să scoată în evidență cât mai des ciocnirea săbiilor, dar și opțiuni de stealth suficiente pentru cei care vor să joace mai degrabă ca un ninja.

Grafica e spectaculoasă și se duce mai degrabă înspre idilic decât realist, cu scene în care sute de flori de cireș zboară tot timpul pe ecran și ai dueluri în lanuri kilometrice de lalele galbene. Și n-am glumit la partea cu Kurosawa: poți să activezi un filtru care transformă grafica jocului într-un film vechi cu samurai. Jocul a fost primit de critici cu review-uri pozitive,Conform metacritic.com dacă nu neapărat strălucitoare. Dar, surprinzător pentru ultima perioadă, jucătorii au fost și mai entuziasmați: deocamdată i-au acordat un venerabil 9,2 din peste 7.000 de voturi pe Metacritic, urcându-l direct în postura de cel mai ridicat user score din 2020.

Marele Circ sau marele cerc?

Poate că luna asta vom răspunde la una din marile întrebări ale omenirii: sunt mai captivante cursele de circuite tehnice dominate mereu de Mercedes sau meleuri pe trasee ovale cu 40 de mașini aflate într-o depășire continuă? Asta pentru că s-au lansat atât F1 2020Disponibil pe PC, PlayStation 4 și Xbox One cât și NASCAR Heat 5.Disponibil pe PC, PlayStation 4 și Xbox One Iar avantajul pare să fie clar de partea discipolilor lui Schumacher, jocul celor de la Codemasters adunând  scoruri medii ale recenziilorConform metacritic.com între 86 și 91/100 – poate și fiindcă, față de versiunea reală, aici Ferrari măcar au o șansă. De partea cealaltă, Heat 5 are doar recenzii mixte pe Steam,Conform steam.com care se plâng în mare că e doar o versiune cu mașini actualizate a lui Heat 4, care încă menține un rating de „very positive”.

Cursa pentru cine îi prinde pe Hamilton și Bottas deschizând șampania pe podium

Nu la fel de clar e ce se întâmplă cu Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise. E vorba de sequel-ul unui cult classic, pe care îl pot descrie doar ca „Twin Peaks, dar satiră la adresa jocurilor horror proaste”Setting-ul originalului e practic Twin Peaks: un agent FBI care investighează crime macabre într-un orășel american înconjurat de păduri, unde toată lumea se știe cu toată lumea. Doar că nu se ia în serios niciodată și e făcut intenționat să pară necizelat sau absurd în cele mai multe privințe. Doar că, de data asta, s-ar putea ca noțiunea de satiră să fi fost dusă prea departe. Sequel-ul, deocamdată lansat doar pentru Nintendo Switch, se mișcă extrem de prost, undeva pe la 10-15 FPS în multe spații, Ca întotdeauna, poți găsi o analiză excelentă de la Digital Foundry pe youtube.com și are o grafică care pare chiar mai proastă decât cea a originalului (cu siguranță mai proastă decât versiunea Director’s Cut pentru PC).

Acum, Deadly Premonition e așa de bizar că în loc să ridice furci, topoare și cereri de ramburs, majoritatea fanilor s-au întrebat dacă nu cumva problemele tehnice sunt intenționate ca un soi de meta-satiră. Și pentru o vreme chiar părea să fie așa, deoarece producătorii au zis că n-au vreun plan să le rezolve. Directorul jocului a revenit, însă, asupra subiectului„Deadly Premonition 2 Director Swery Will “Fight With the Producer” for a Framerate Fix”, wccftech.com și a dat asigurări că „se va lupta pentru a scoate un patch” care să rezolve problemele de performanță. Iar dacă tot vorbim de jocuri ciudate, Death Stranding, jocul prin care creatorul Metal Gear Solid, Hideo Kojima, ne propunea încă din 2019 o discuție despre importanța liniilor de aprovizionare și  gestionarea izolării într-o societate a cărei mobilitate a fost redusă aproape de 0,„Playing ‘Death Stranding,’ Even In Isolation, You’re Not Alone”, npr.org și-a terminat perioada de exclusivitate pentru PS4 și a venit și pe PC, pe Steam și Epic Store.

Ce s-a mai anunțat?

Ubisoft îngroapă mocirla în colecția de toamnă-iarnă

Am vorbit mai devreme despre acuzațiile grave ridicate la cel mai înalt nivel în cadrul Ubisoft. Ei bine, ele au apărut fix în perioada în care compania se pregătea de propriul eveniment de lăudare al jocurilor pe care urmează să le lanseze, Ubisoft Forward. Acum, nu e neapărat o tradiție, dar de multe ori companiile care s-au găsit în posturi similare, precum Blizzard atunci când a jucat rolul de cenzor neoficial al Partidului Comunist Chinez„One of America’s biggest gaming companies is acting as China’s censor”, vox.com fix înainte de Blizzcon, măcar și-au abordat propriile controverse în cadrul evenimentelor.

Care a fost reacția Ubisoft? Păi, au anunțat sec înaintea evenimentului că nu vor comenta situația.„Ubisoft chooses not to address sexual misconduct issue during Forward event”, venturebeat.com Motivul? Că demonstrația era pre-înregistrată și nu putea fi modificată. Hmm, se pare că în bucata de timp care a trecut de când au lansat trailerul de gameplay de la Assassin’s Creed: Valhalla fără pic de gameplay „Ubisoft Just Dropped An ‘Assassin’s Creed: Valhalla’ Gameplay Trailer Without Any Gameplay”, forbes.com și până acum au reușit să piardă tehnologia ultra-futuristă de editare video. Mai în glumă, mai în serios, vorbim de un PR corporatist jalnic care vrea cu orice preț să separe un produs, în cazul acesta jocurile, de problemele grave ridicate la adresa celor care l-au creat, ceea ce trebuie menționat ca atare.

Altfel, la nivel de jocuri, compania a încercat să atragă atenția cu Far Cry 6, un nou episod din seria de shootere open world în care te duci să mai răstorni vreun regim/cult/clan mafiot printr-o parte exotică a lumii, desigur, fără absolut nicio conotație politică. De data asta aceasta suntem într-un soi de Cuba, unde „El Presidente” Giancarlo Esposito (Breaking Bad, Better Call Saul) își pregătește copilul să devină un dictator pe modelul Lukashenko, iar tu, un luptător de gherilă, va trebui să le arunci democrația în palat cu un lansator de grenade. Nu știm prea multe deocamdată despre gameplay, dar avem o dată de lansare pe 18 februarie 2021, pentru PC, actualele console dar și următoarea generație de console.

Am mai aflat și că există date de lansare stabilite pentru Watch Dogs: Legion (29 octombrie) și Assassin’s Creed: Valhalla (17 noiembrie), cât și ore întregi de gameplay pentru fiecare, oferite majorității creatorilor de conținut relevanți pe gaming de pe YouTube. Legion pare ceva mai interesant, lăsându-te să construiești o armată de hackeri anti-regim într-o Londră care a luat-o pe calea fascismului după Brexit,  în care poți schimba liber între fiecare recrut în parte, în locul unui personaj principal clasic. Valhalla pare decent, mai ales dacă ești fascinat de începuturile vikingilor în Anglia, dar are un oarecare iz de „AC: Odyssey modificat pe o altă perioadă istorică”.

Lo Wang și Seriosul Sam intră într-un bar…

În afara conferinței Ubisoft, am avut recent și tradiționalul Devolver Direct, un soi de show anti-E3 găzduit de publisherul Devolver Digital care face mișto de norma prezentărilor ultra-corporatiste ale jocurilor noi, în timp ce mai aruncă câte un anunț pentru jocuri pe bune.

Și iubitorii de shootere „ca pe vremuri” au avut ce vedea: mai întâi, am primit gameplay pentru Serious Sam 4. E o serie care pare mai veche și decât ce se consideră în general retro, poate și din cauza designului: ia niște arme, te punem în niște nivele deschise de prin toată lumea cu un număr absurd de monștri, distrează-te. Și nostalgicii nu mai au mult de așteptat, cu o lansare pentru PC și Stadia programată pentru luna august (deși nu știm exact data).

Pentru cei care vor un gameplay ceva mai complex, dar care se reduce tot la „extermină toți demonii ăștia în cel mai badass mod cu putință”, a fost anunțat și Shadow Warrior 3. Continuând seria originală din anii ’90, dar rebootată excelent în 2013 și evoluată satisfăcător de un sequel în 2016, protagonistul Lo Wang (da, chiar așa îl cheamă) continuă să taie demoni cu sabia în first-person de parcă ar face cea mai pasionată demonstrație pentru Forged in Fire.

Nu uita de Total War gratuit

Cam atât pentru luna asta. După ce Microsoft ne prezintă oferta lor de jocuri în cadrul Xbox 20/20 pe 23 iulie, avem o perioadă ceva mai liniștită, mai ales la nivel de lansări noi. Dacă ești pe PC, probabil că te va interesa Horizon Zero Dawn, primul joc pe care Sony binevoiește să-l aducă de la stadiul de exclusiv PS4 pe tărâmul modurilor (8 august). Și dacă-ți plac strategiile istorice și în special seria Total War, marchează-ți neapărat data de 13 august în calendar. Asta pentru că, pentru primele 24 ore, Creative Assembly vor oferi gratuit pe Epic Games Store A Total War Saga: Troy, tentativa lor de a recrea romantismul bătăliilor homerice în 4K. Dacă îți place să fii ceva mai ancorat de realitate și ți-e dor să zbori cu avionul ca înainte de pandemie, noul Microsoft Flight Simulator vine pe 18 august.

 



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

CULTURĂ|TOP 100

Top 100 filme SF (50-26)

De Mindcraft Stories 07/08/2020
Topul Mindcraft Stories al celor mai bune science fiction-uri din toate timpurile continuă
TEHNOLOGIE|GAMING

Săpând sub miliardele de poligoane ale lui Unreal Engine 5

De Alin Răuțoiu 07/08/2020
Unreal 5 nu va revoluționa grafica jocurilor video, iar asta este un lucru bun atât pentru industrie, cât și pentru jucători.
CULTURĂ|TOP 100

Top 100 filme SF (75-51)

De Mindcraft Stories 04/08/2020
Suntem la jumătatea topului Mindcraft Stories al celor mai bune science fiction-uri din toate timpurile
CULTURĂ|BOOK CLUB

5 cărți de știință despre lumile care ne înconjoară

De Valentina Nicolae 01/08/2020
Cărți despre refacerea traseului lui Emil Racoviță în expediția spre Antarctica, despre omniprezența ciupercilor, inovație, chimia lucrurilor banale care ne înconjoară și univers.