Gaming Report: Viața fără E3, The Last of Us 2, Command & Conquer în 4K41 min read

De Ionuț Preda 26.06.2020

Industria jocurilor se adaptează în lipsa evenimentelor tradiționale de vară, Cyberpunk 2077 mai întârzie o lună, The Last of Us 2 adâncește distanța dintre critici și fani, o serie de strategie legendară revine în prim-plan și ne uităm la valul de jocuri nou-anunțate care vor să ne facă cu ochiul.

Gaming Report este o rubrică lunară în care încercăm să te ținem la curent cu cele mai recente evoluții din lumea jocurilor video, fie că vorbim de lansări care îți topesc placa video, de remasterizări ale jocurilor clasice de pe MS-DOS sau de controverse care încing internetul. În ediția de luna aceasta nu vorbim despre prezentarea PS5, căruia i-am dedicat un report special. Dar vorbim, printre altele, despre cum se adaptează industria jocurilor într-o perioadă zbuciumată, despre cum lansările The Last of Us Part II și Command & Conquer Remastered Collection au avut parte de recepții diametral opuse de la fani, analizăm dilema eliminării de conținut din jocuri online via Destiny 2 și aruncăm o privire peste cele mai interesante jocuri din cele câteva zeci anunțate în ultimele săptămâni.

CITEȘTE ȘI: Gaming Report Special: PS5 a descălecat, dar tot nu știm cât costă

Ce s-a mai întâmplat în industrie?

Luna iunie fără E3

Pentru prima dată de la debutul evenimentului în 1995, Electronic Entertainment Expo (E3), unul dintre cele mai importante evenimente din industria jocurilor video, se vede nevoit să sară un an, din cauza pandemiei de COVID-19. Seria de conferințe organizată anual în Los Angeles era un punct focal pentru marii publisheri, developerii de console, dar în ultimul timp și pentru dezvoltatorii de jocuri indie, care obișnuiau să le folosească pentru a-și anunța sau prezenta o parte semnificativă din noile proiecte. Evenimentul a fost criticat des de-a lungul anilor ca fiind un „PR fest”, iar unii expozanți clasici au renunțat la prezentări în ultimii ani din cauza costurilor ridicate. Ultimul a fost chiar Sony,„Sony is skipping E3 2020 as it preps PlayStation 5”, venturebeat.com care a anunțat înainte de anularea evenimentului că-și va ține prezentarea pentru PS5 separat.

Totuși, E3-ul a rămas un moment semnificativ în calendar, drept dovadă că și expozanții care s-au retras și-au ținut conferințele în aceeași perioadă. Anul acesta, în loc de E3 avem o mulțime de conferințe separate și răsfirate pe parcursul verii. Microsoft a început în mai cu evenimentul de prezentare al Xbox Series X, iar Sony și-a ținut propria prezentare pentru PS5 pe 11 iunie. PC Gaming Show, dedicat jocurilor exclusive de PC, a avut loc pe 13 iunie, urmat cinci zile mai târziu de o conferință EA. Și mai urmează câteva: Ubisoft Forward (12 iulie), conferința în care Microsoft va prezenta jocurile first-partyProduse de studiouri de gigantul tech pentru Xbox Series X (cândva în iulie), o ediție online a Games Developer Conference,Un alt eveniment major din industrie care ar fi trebuit să aibă loc în martie (4-6 august) iar Gamescom, tradiționalul eveniment de sfârșit de vară, va avea loc între 27 și 30 august.

Industria și tensiunile sociale din SUA

Tensiunile sociale din Statele Unite de la sfârșitul lui mai și începutul lui iunie au avut un ecou și în lumea jocurilor video.  Lista de developeri, publisheri și voci din industrie care au trimis mesaje de susținere pentru mișcarea Black Lives Matter e mare și n-o s-o enumerăm aici, dar multe dintre mesaje au fost șlefuite excesiv„What the video game industry is (and isn’t) saying about Black Lives Matter”, comicsbeat.com de experți în PR și au părut oarecum ipocrite, în ton cu majoritatea corporate speech-ului din ultima perioadă. Mai semnificative au fost cele câteva evenimente amânate„Game industry pauses events as U.S. reels from George Floyd protests”, digitaltrends.com de Microsoft, Sony, EA sau CD Projekt Red, ce ar fi trebuit să aibă loc inițial în toiul protestelor.

Washington Post„Video game companies vow to fight racism in their communities, but offer few details”, washingtonpost.com arată într-un material de pe 16 iunie că, deși unele companii au recurs la gesturi simbolice, cum ar fi să afișeze sloganul în joc sau să trimită jucătorilor tricouri virtuale cu sloganuri asociate mișcării, nu au luat măsuri pentru a combate probleme destul de bine documentate în timp, cum ar fi toxicitatea de orice fel„Exploring Cyberbullying and Other Toxic Behavior in Team Competition Online Games”, washington.edu prevalentă în anumite tipuri de jocuri online sau campaniile abuzive similare cu Gamergate.„Gamergate Never Died”, slate.com

Cyberpunk 2077 amânat din nou

CD Projekt Red ne pun din nou să mai așteptăm pentru un tur virtual și violent prin Night City. Compania poloneză a anunțat că Cyberpunk 2077 va fi amânat din nou,„Cyberpunk 2077 gets delayed again, will now be released on November 19th”, theverge.com până pe 19 noiembrie, după ce fusese inițial anunțat pentru aprilie și apoi mutat în septembrie. Developerul susține că tot conținutul jocului este terminat, însă au nevoie de mai mult timp pentru testarea jocului.

Cyberpunk 2077 e unul dintre cele mai anticipate jocuri din ultimii ani, și anunțul a provocat reacții de dezamăgire ușoară, cu mulți fani strângând din dinți un clasic „mai bine lansat mai târziu decât neterminat”. Mai ales pentru că CD Projekt anunțase destul de ferm că pandemia nu va afecta data de lansare a jocului. Vestea bună e că nu tre’ să aștepți mai mult dacă vrei o incursiune în lumea jocului, fiindcă developerul a arătat ceva mai mult gameplay și a dat mai multe detalii despre joc în cadrul stream-ului Night City Wire, de pe 25 iunie, pe care îl vei putea urmări mai jos:

Controversele lunii

Take Two și bullying-ul corporatist

Mega-publisherul Take Two, care are în subordine două dintre cele mai profitabile companii din industrie, Rockstar și 2K, pare chitit pe tactici de monopol. Un reportaj Bloomberg„Game Publisher Cancels Contract With Developer, Then Tries to Poach Its Entire Team”, bloomberg.com arată cum corporația valorată la câteva miliarde de dolari a reușit să integreze forțat o companie mult mai mică cu care colabora – Star Theory Games, care lucra la Kerbal Space Program 2Un sequel pentru popularul joc indie Kerbal Space Program, în care jucătorii trebuie să construiască diverse rachete pentru un program de explorare spațială, steam.com pentru subsidiarul Take Two Private Division. Dezvoltarea jocului a mers fără probleme până la sfârșitul anului trecut, când fondatorii Star Theory au vrut să reclarifice anumite aspecte ale încasărilor viitorului joc cu Take Two. Negocierile au decurs așa de bine că, prin decembrie 2019, angajații Star Theory s-au trezit cu mail-uri prin care erau anunțați că jocul va fi preluat de un alt developer, primind în același timp oferte pentru continua proiectul în cadrul Private Division.

Compania a rămas fără aproape jumătate din cei 30 de angajați, care au dat curs ofertei, dar și fără proiectul la care au muncit doi ani și din care nu au obținut mai nimic. Restul staff-ului rămas și a încercat să redreseze situația, dar Star Theory și-a închis porțile în martie, după ce impactul economic al pandemiei le-a tăiat și ultimele speranțe de a mai fi sustenabili. E un caz destul de trist, dar nici pe departe singular, dacă luăm în calcul multitudinea de developeri cu nume care au fost cumpărați și apoi  desființați de EA,„Studios EA Has Killed: A History”, heavy.com de exemplu.

Uite content, nu e content

Bungie a anunțat pe 9 iunie că va prelungi suportul pentru shooter-ul SF online Destiny 2 pentru cel puțin următorii trei ani, cu câte un expansion major în fiecare an, începând cu Beyond Light în septembrie, spre fericirea fanilor care nu doreau s-o ia de la capăt cu loot-ul Jocul e categorisit ca fiind un „looter shooter”, un joc în care mai toate activitățile îți dau arme și piese de echipament care-ți specializează avatarul pe diferite aspecte, sau îl fac mai puternic per total într-un eventual Destiny 3. Însă asta vine cu un cost: producătorii au anunțat că vor scoate o parte semnificativă din contentul actual al jocului Destiny 2 e practic construit pe mai multe hărți și moduri de joc împărțite pe diverse destinații din Sistemul Solar, fiecare având rolul unui hub pentru activități. Bungie au anunțat că vor retrage patru din cele opt destinații disponibile în prezent, cu toate activitățile aferente, motivând că jocul a devenit prea mare„Bungie plans to remove old planets and raids because Destiny 2 is too bloated”, pcgamer.com pentru a-l putea gestiona eficient și a putea adaugă în același timp cantități semnificative de content nou, dar și că destinațiile și activitățile scoase erau foarte puțin jucate.

În schimb, creatorii seriei Halo au anunțat că acestea vor fi înlocuite cu o parte din destinațiile din primul Destiny, care vor fi aduse în sequel, iar rotația contentului va avea loc în fiecare an. Discuția e cu dus și întors: e oarecum de înțeles punctul de vedere al developerilor, care vor mai multă eficiență în gestionarea jocului și să se concentreze pe aspectele mai populare ale acestuia. Dar în același timp poate duce și la instalarea în jucători a fenomenului de „fear of missing out”„Social Gaming and the Fear of Missing Out”, giantbomb.com – un tip de anxietate socială care, transpus în jocuri, ar însemna că te-ai putea simți obligat să joci contentul actual, dacă știi că ar putea să dispară în curând.

Ce s-a mai lansat?

Ultimii dintre noi, dar divizați

Am vorbit luna trecută despre drumul zbuciumat către lansare al sequel-ului de la The Last of Us, un joc action-stealth post-apocaliptic care pune un accent deosebit pe atmosferă și poveste. Era aproape imposibil ca The Last of Us Part IIJocul este disponibil exclusiv pentru PS4, cel puțin până la PS5, playstation.com să mulțumească pe toată lumea, drept dovadă că acum, la câteva zile după lansare, are o disparitate semnificativă pe MetacriticScorurile pot fi consultate pe metacritic.com, dar vor varia în timp între recenziile criticilor, la care are o medie de 94/100, și cele ale publicului, care stă deocamdată la 4,5/10 din 80.000 de recenzii. Există două categorii de critici: primii nu prea au legătură cu jocul și acuză faptul că e „propagandă LGBT”.Personajul principal, Ellie, e lesbiană, iar despre un alt personaj mai important s-a spus că ar fi transsexual, deși ulterior s-a dovedit că nu a fost cazul. A doua, mai pe subiect, susține că calitatea poveștii e mult mai slabă decât în jocul original, temele abordate sunt mult mai simpliste și mai puțin nuanțate, iar gameplay-ul nu a evoluat prea mult din 2013 încoace.  Au existat comparații„Why The Last Of Us Fans Review-Bombed TLOU2”, screenrant.com cu noua trilogie Star Wars și ultimul sezon din Game of Thrones în acest sens.

Altfel, trecând peste controverse, trebuie menționat că Sony a făcut eforturi mult mai mari decât în trecut de a promova jocul pe piața din România, rezultând în spoturi publicitare cu bucăți de gameplay transmise destul de des la TV. Apoi, în preziua lansării, PlayStation România a publicat un cover în limba română, aranjat pe muzică tradițională de la noi, al unei piese cântate de Ellie într-un trailer al jocului, interpretat de ansamblul etnofolcloric Surorile Osoianu.

Welcome back, commander!

Pentru gamerii mai nostalgici, 6 iunie a reprezentat o dată de marcat în calendar: s-a lansat remake-ul originalului Command & Conquer, titlul care are reputația de a fi pus bazele jocurilor de strategie în timp real (RTS), cam ignorat în ultimul timp. Și, după mai toți indicatorii, a fost un succes. Nu doar că tot aspectul graficul al jocului a fost reconstruit pentru a arăta chiar stilizat și destul de sharp pe PC-uri din 2020 (dar există opțiunea să revii la grafica originalului prin apăsarea unui singur buton), dar Command & Conquer Remastered CollectionJocul este disponibil pe steam.com aduce și un soundtrack remasterizat de către compozitorul original, o redimensionare în 4K a celebrelor filmulețe FMV dintre misiuni, o interfață mult mai accesibilă și multe altele. La care mai adaugi faptul că, pentru 20 de euro, ai nu doar jocul original Tiberian Dawn, ci și expansionul Red Alert și mission pack-urile aferente fiecăruia, oferind zeci de ore de gameplay de RTS clasic doar din partea de campanie single-player.

Altfel, dacă vrei un joc cantitate cunoscută dar lansat mai recent, și Saints Row: The ThirdJocul remasterizat este disponibil exclusiv pe epicgames.com a avut parte de o versiune remasterizată excelentă„We’re Not Kidding – Saints Row The Third Remastered Is An Exceptional Effort”, youtube.com de curând, dar nu același lucru se poate spune și despre tentativa de aduce Mafia II mai aproape de 2020.  Dacă te-ai săturat de remasteruri și vrei ceva ce n-are gameplay la standarde din trecut cu vopsea nouă, Desperados III,Jocul este disponibil pe steam.com o strategie pe ture cu elemente de stealth într-un vest sălbatic inspirat de celebrul film cu Antonio Banderas.

Ce s-a mai anunțat

Chiar dacă în locul E3-ului avem calupuri de anunțuri ceva mai răsfirate între ele, iunie a rămas luna în care zeci de studiouri fac un battle royale pentru a mai fura câte ceva hype de la gameri, poate-poate să-și mai scoată o pre-comandă. Așa că îți prezentăm doar o parte din jocurile care au lăsat o impresie, dar în schimb îți vom lăsa trimiteri către articole care înglobează tot ce s-a anunțat, în cazul în care vrei să ai un tablou mai complet.

PS5 vine cu merinde

Pe lângă exclusivele pentru consola lor, Sony ne-a adus și o cantitate deloc insignifiantă de jocuri care vor fi lansate pe mai multe platforme. Unul din cele mai cunoscute e Hitman 3, concluzia seriei rebootate a celebrului „simulator de asasinări”, care va fi lansat prin ianuarie. Deocamdată nu avem gameplay, dar avem confirmarea celor de la IO Interactive că au învățat din  greșelile trecutului,/Noua trilogie Hitman a fost construită pe ideea că toate jocurile vor putea fi experimentate simultan în ceea ce ei numesc „world of assassination” – adică vei putea juca toate nivele din jocurile precedente odată cu apariția unuia nou. Problema a fost că atunci când au aplicat filozofia asta pentru Hitman 2, cei care aveau cumpărat primul joc din seria de reboots au primit nivelele aferente în sequel, dar nu s-a păstrat progresul înregistrat în Hitman-ul din 2016, fiind nevoiți să le joace din nou și că progresul făcut de jucători în Hitman 2 va fi de această dată transferat în noul joc. Pentru cei care n-au apucat să joace noua serie, e practic ceea ce și-ar fi dorit dintotdeauna IO Interactive dar nu putea să facă, din motive de hardware, atunci când seria s-a lansat acum mai bine de două decenii: nivele extrem de mari și rejucabile datorită challenge-urilor sau misiunilor online, cu modalități infinite de a asasina țintele, și un sistem de unlocks care îți dă constant jucării letale noi.

Un alt sequel foarte așteptat este Resident Evil Village, al zecelea joc principal (deși probabil va fi cunoscut ca Resident Evil 8) din seria care recent a început să-și împrospăteze originile prin remake-uri de calitate înaltă. Cândva prin 2021, va continua povestea din Resident Evil 7, de data asta într-un sat misterios care aduce puțin a varianta de iarnă a setting-ului din Resident Evil 4. Care cel mai probabil se află în România, având în vedere că într-un video ulterior cu comentarii de la producători, o imagine a UI-ului din joc arăta jocul va număra banii personajului în lei„Resident Evil Village Currency Suggests It Will Take Place in Romania”, siliconera.com Și dacă vorbim de seria RE, game directorul care a început seria, Shinji Mikami, a prezentat primele imagini cu gameplay al noului său proiect, Ghostwire:Tokyo, un joc first person bizar care pare să combine horror-ul cu magia și artele marțiale, așteptat tot pentru anul viitor.

Dacă vorbim de IP-uri noi, Deathloop a trezit cu siguranță ceva interes. Produs de Arkane Studios, francezii din spatele seriei action-stealth Dishonored, e tot un joc first person, dar de data cu ceva mai mult accent pe combat, cu o poveste bizară care implică doi asasini care se urmăresc unul pe altul în timp ce sunt prinși într-o buclă temporală, și cu o prezentare vizuală care aduce aminte de filmele lui Tarantino. La categoria „trailere din care nu înțelegem nimic”, Pragmata de la Capcom arată un individ în costum care se plimbă printr-un New York abandonat, și apoi e aruncat subit pe Lună. Probabil nici n-o să înțelegem până se lansează, cel mai devreme în 2022. Și acestea sunt doar o parte din anunțurile de la conferința Sony.„PS5 Reveal Event: Every Next-Gen Game Announced By Sony”, gamespot.com

Indie-urile au loc de cinste pe PC

La câteva zile după evenimentul Sony a avut loc și PC Gaming Show, partea din E3 rezervată tradițional jocurilor de PC, cu un accent foarte mare pe cele ale producătorilor indie. Ca întotdeauna în această categorie, sunt mult concepte care par faine, dar promise de producători mai mult sau mai puțin experimentați. Nu este cazul pentru Gloomwood, un joc horror first-person stealth care are influențe de Thief la atmosferă și setting, dar are și arme de foc. Asta pentru că ne este propus de creatorii lui Dusk, unul din vârfurile valului de shootere în stil retro care s-au lansat în ultimii ani.

Dacă vorbim de shootere retro, Prodeus pare să-și propună să ne aducă niște nostalgie în stilul Duke Nukem și al Doom-ul original. Printre alte anunțuri, „PC Gaming Show recap: See all the new games”, ign.com fanii de simulatoare spațiale au avut și ei vești bune: au primit trailere pentru Everspace 2 și Elite: Odyssey, cel din urmă un expansion pentru deja popularul Elite: Dangerous, care le va da oportunitatea jucătorilor să pășească pentru prima dată pe planete. Altfel, am aflat și data de lansare pentru Mafia: Definitive Edition (28 august), despre care am vorbit luna trecută.

La vânătoare de Tie Fighters

EA și-a ținut propriul event online luna asta, EA Play, în cadrul căruia n-am aflat prea multe lucruri noi. FIFA 21 de-abia ce a fost anunțat pentru toamna lui 2020 și deja a stârnit controverse. Asta pentru că vor exista două ediții: una pentru consolele actuale și una mai arătoasă pentru PS5 și Xbox Series X. Iar PC-ul, ca de fiecare dată când a existat un schimb de generații, va fi lăsat la coada clasei până cel puțin la FIFA 22.

Mai interesant e Star Wars: Squadrons, un joc de space combat în care o să te ciondănești spațial cu alți jucători folosind navele Imperiului și ale rebelilor, care ar urma să fie lansat pe 2 octombrie. EA se jură că nu va avea microtranzacții, dar rămâne de văzut.

Altfel, în afara prezentărilor, Larian a prezentat din nou o bucată serioasă de gameplay pentru Baldur’s Gate 3, „FULL Baldur’s Gate 3 Live Gameplay Presentation”, youtube.com noul lor role playing game care arată destul de bine, pe care plănuiește să-l pună în regim early accessO modalitate folosită de unii dezvoltatori de a lansa un joc încă neterminat la un preț mai scăzut, urmând a fi updatat în urma feedback-ului primit de la fani cândva în luna august.

Roboții de pe micile mari ecrane

Dacă tot avem seria despre roboți pe Mindcraft Stories, dedicăm câteva rânduri și reprezentării lor de pe monitoare.

CITEȘTE ȘI: Aproape totul despre roboți

Din 2017 încoace, ar fi o blasfemie să abordăm subiectul fără să vorbim despre Nier Automata.Jocul este disponibil pe steam.com, și poate jucat și pe Xbox One și PS4 Și în același timp e o capcană. Pentru că chiar dacă jocul e populat aproape exclusiv de androizi și roboți prinși ca parte a unui conflict perpetuu în viitorul extrem de îndepărtat, e mult mai degrabă despre cum ar interpreta mașinăriile ceea ce va lăsa umanitatea în urmă. Rezultatele sunt câteodată înduioșitoare, uneori ilare, în unele cazuri tragice și în multe cazuri depresive. E și un joc action al naibii de bun, produs de Platinum Games, maeștri ai jocurilor cu combat third-person în ritm alert.

Dacă vrei o proiecție în viitorul mai apropiat, ai putea încerca Detroit: Become Human,E disponibil pe steam.com, epicgames.com și PS4 un joc de tip alege-ți-propria-aventură în care androizii chiar ajung să arate ca noi și să ne fure joburile, lansat inițial pe PS4 și recent pe Steam. Ca orice joc produs de David Cage, e pretențios până în măduva exoscheletului, și faptul că Quantic Dream crede că aluziile sale despre mișcarea drepturilor civile din SUA anilor ’60 sunt subtile e oarecum adorabil de naiv. Dar are o poveste interesantă din perspectiva a trei androizi diferiți, ridică unele aspecte mai interesante despre drepturile mașinăriilor și e primul joc în stilul Telltale Games/Quantic Dream pe care l-am jucat în care alegerile făcute chiar schimbă drastic cursul poveștii.

Pentru experiențe ceva mai old-school, ScraplandDin păcate, jocul nu e disponibil pe niciun storefront digital, așa ca va trebui să cauți o variantă fizică sau să recurgi la „alte metode” pentru a-l juca. A fost oferit ca joc bonus pentru o ediție mai veche a revistei Level, așa că e posibil să găsești un colecționar dispus să se despartă de el sau să-l împrumute. e un joc simpatic din 2005 într-un oraș populat 100% de roboți, un soi de GTA mai vechi cu mașini zburătoare și mai puțin combat. Jocurile de tip adventure point and click au fost uitate de ceva timp, dar dacă ai răbdarea necesară pentru ele, Syberia Disponibil pe steam.com și Syberia 2Disponibil pe steam.com au o poveste destul de interesantă cu automatoni prin regiunea titulară, mai mult în stilul steampunk. În fine, seria Metal Gear Solid nu e doar despre roboți, sau despre vreun singur subiect specific în sine, dar dedică o parte importantă legată AI-ului, și se întreabă acesta ar fi mai calificat să ghideze soarta omenirii.

Cam asta e tot pentru luna aceasta. Nu avem multe lansări în următoarele săptămâni, cel puțin până pe 10 iulie, când F1 2020 și NASCAR Heat 5 repornesc discuțiilor despre care tip de curse e mai „adevărat”, iar Deadly Premonition 2 are sarcina ingrată de a fi un horror mai absurd decât originalul. O săptămână mai târziu, Ghosts of Tsushima va fi ultimul joc exclusiv de calibru lansat pentru PS4.

CITEȘTE ȘI: Gaming Report: Unreal Engine 5, GTA V gratis, Mafia revine



Text de

Ionuț Preda

Redactor cu câțiva ani de experiență în presa centrală. Este curios despre aplicarea tehnologiilor SF în lumea reală și evoluția ideilor de-a lungul istoriei.

CULTURĂ|POPCRAFT

La Chimera: Trecut, prezent și niciun viitor

De
Scurt și la obiect: un film impresionant, ireproșabil și complet, cum n-am mai văzut demult.
CULTURĂ|GAMING SPOTLIGHT

(Aproape) Tot ce trebuie să știi despre Fallout dacă nu ai încercat jocurile

De
Povestea de fundal a serialului postapocaliptic care a devenit un hit instant este pe cât de fascinantă, pe atât de complexă și stufoasă.
CULTURĂ|BOOK CLUB

La masă cu vampirii. Dracula a fost integrat cam forțat în gastronomia românească

De
Nici Nadia, nici Hagi, nici Ilie Năstase nu sunt atât de cunoscuți precum contele Dracula, personajul imaginat de scriitorul irlandez Bram Stoker la finalul secolului al XIX-lea, confundat adesea cu Vlad Țepeș, dar asociat cu Transilvania. Brand puternice ale României, notorietatea lui Dracula e speculată și în gastronomie. 
CULTURĂ|POPCRAFT

Fallout: Postapocalipsa nu va fi la televizor

De
Western, acțiune și satiră politică într-o nouă și reușită adaptare a unui joc video, Fallout are mai multe lucruri de zis decât pare la prima vedere.