Ed Reschke/Getty Images

Cicadele, cântăreții neobosiți ai naturii24 min read

De Elena Iulia Iorgu 23.09.2021

Cicadele sunt insecte controversate, îndrăgite și detestate, deopotrivă, pentru cântecul lor prelungit și foarte puternic.

Acești cântăreți neobosiți au fost cercetați și de cunoscutul entomolog francez Jean Henri Fabre,Detalii, aici: wikipedia.org supranumit și „Homer al insectelor”, fascinat de obiceiurile și ciclul lor de viață și, în același timp, foarte iritat de cântecul puternic al acestora, care-l împiedica să se concentreze.

El povestește în cartea sa, Obiceiurile insectelor,O poți găsi aici: amazon.com apărută în 1921, cum era chinuit de cicade în timpul zilelor de vară: „În toate verile vin cu sutele în fața ușii, atrase de verdeața celor doi platani mari și aici, din zorii zilei până la apusul soarelui, îmi sparg creierii cu simfonia lor răgușită. În timpul acestui concert care mă năucește, gândirea fuge, ideea se învârtește cuprinsă de amețeală, incapabilă de a se fixa. Ziua întreagă mi-i pierdută”.

Foto: Al Loo/Getty Images

O reputație nemeritată

În folclorul mediteranean, cicada este considerată o insectă leneșă, care nu face toată vara decât să cânte. Toamna, când frigul începe să se lase pe aceste meleaguri, legenda povestește cum cicada se duce la vecina sa furnică, cunoscută ca fiind foarte harnică și prevăzătoare, și îi cere din proviziile acesteia pentru a putea rezista peste iarnă. Furnica, gospodar desăvârșit, dar nemilostiv, o refuză categoric, spunându-i răspicat: „Astă vară ai cântat și ai jucat/Acum, joacă de mai poți!”. Această legendă este preluată de Esop și transformată într-o fabulă celebră despre nevoia de a fi prevăzători. La Fontaine, cunoscutul scriitor francez, preia și el fabula, dar transformă personajul cicadei și îl înlocuiește cu altă insectă, la fel de celebră pentru cântecul ei, dar mult mai răspândită în Europa – greierele.

Fabula în cauză, deși importantă pentru educația copiilor și pentru transmiterea unor valori și învățături de viață, a adus multe prejudicii reputației cicadelor. Adevărul biologic este însă cu totul altul. De fapt, furnicile sunt cele care „cerșesc” din licoarea dulce care se prelinge pe lângă locul de unde se înfruptă cicada cu seva copacilor.

În jurul înțepăturii pline de picături dulci pot fi văzute îngrămădindu-se o mulțime de insecte: viespi, muște, urechelnițe și, mai ales, furnici. Furnicile sunt chiar foarte insistente, cățărându-se pe cicadă și mușcând-o de tarse, aripi etc. până o convinge să plece de acolo.

Supraviețuitoare de cursă lungă

Insecte extraordinare, cu adevărate superputeri, cicadele au reușit să supraviețuiască cu succes peste 150 de milioane de ani din istoria tumultoasă a Pământului.

Fac parte din ordinul Hemiptera, care mai cuprinde ploșnițe, afide, păduchi de plante etc. Sunt peste 3.000 de specii de cicade cunoscute în toată lumea, iar multe alte specii rămân încă nedescoperite, din cauza modului lor de viață ascuns.

Majoritatea speciilor sunt diurne sau crepusculare, puține specii sunt nocturne. Cicadele se întâlnesc pe toate continentele, cu excepția Antarcticii. Cele mai multe specii se găsesc în zona tropicelor, foarte multe dintre acestea fiind endemice (au o distribuție limitată la anumite teritorii și nu se găsesc în altă parte decât acolo).

În Europa trăiesc puține cicade, aproape 60 de specii, cele mai multe în sudul Europei, în zona mediteraneană. În România se întâlnesc mai ales în zonele de câmpie și de deal (Câmpia Română, Dobrogea etc). Iubesc locurile însorite.

Primele insecte asemănătoare cu cicadele au apărut în Triasic (cu aproximativ 200 de milioane de ani în urmă). În perioada Jurassicului (acum aproximativ 150 de milioane de ani), în Europa și America de Sud trăiau niște cicade de dimensiuni gigantice, care aveau până 16 centimetri de la un capăt la altul al aripilor.

Foto: Jonathan Knowles/Getty Images

O prezență impunătoare, cu aripi ucigașe

Cicadele sunt insecte de dimensiuni mari, corpul lor poate avea dimensiuni cuprinse între 2-5 centimetri lungime. Cea mai mare specie de cicadă cunoscută este Megapomponia imperatoria (pe care o poți vedea și la Muzeul Antipa), care poate ajunge până la 20 de centimetri lungime de la un capăt la altul al aripilor și 7 centimetri de la cap la vârful abdomenului.

Cicadelte trăiesc de obicei pe copaci și arbuști și se hrănesc cu seva brută din țesuturile conducătoare ale acestora (vasele conducătoare lemnoase). Corpul lor este împărțit în trei segmente, prezente la toate insectele: cap, torace și abdomen. Cicadele au ochi compuși proeminenți, situați la depărtare unul de celălalt, pe laturile capului. Antenele scurte se inserează pe cap, între cei doi ochi, și tot acolo se găsesc și trei oceli (ochi simpli) dispuși într-un triunghi, pe fruntea cicadelor. Ele prezintă un rostruOrgan bucal la unele insecte (muște, ploșnițe etc.), alungit în formă de trompă. pe partea ventrală a capului, cu care sug seva din copaci.

Toracele prezintă două perechi de aripi membranoase mai lungi decât corpul, iar la interior o musculatură puternică, pentru susținerea acestora. Cicadele sunt bune zburătoare, grație unui mecanism care cuplează în zbor aripile anterioare de cele posterioare. Abdomenul este segmentat, cu partea terminală adăpostind organele de reproducere.

Aripile cicadelor sunt mecanisme extraordinare, prin constituția lor. Suprafața aripilor are o nervațiune redusă și este acoperită de conuri de ceară și nanoțepi (țepi de dimensiuni microscopice) care creează împreună o pătură extrem de hidrofobă.Care nu se combină cu apa sub nicio formă. Picăturile de ploaie alunecă pe suprafața aripii, fără să o ude, curățând-o, în același timp, de particule de praf.