Tranzitul precedent al planetei Mercur, din 9 mai 2016, surprins de Ștefan Pop-Coț în Hărțăgani, județul Hunedoara.

Tranzitul lui Mercur5 min read

De Mindcraft Stories 11.11.2019, ultima actualizare: 19.03.2020

Astăzi vom avea parte de un spectacol astronomic important și cu mare potențial de imagini superbe: tranzitul micuței planete Mercur peste discul Soarelui.

Deoarece Mercur este un corp ceresc atât de mic și îndepărtat de noi, va fi doar un mic punct negru pe discul uriaș al stelei noastre, „mușcând” numai 1/283 din diametrul Soarelui – iar fenomenul nu poate fi observat cu ochiul liber.

În România, vom putea vedea jumătate din tranzit, de la ora 14.35 și până la ora 17.00, la apus.

Traiectoria planetei Mercur peste discul Solar.

Potrivit specialiștilor de la Observatorul astronomic bucureștean „Amiral Vasile Urseanu”, cei care doresc să observe fenomenul au de urmat următorii pași: să găsească un loc de unde soarele se vede bine și la apus. Orizontul vestic trebuie să fie liber pentru că planeta încă se va afla pe Soare când acesta va fi foarte apropiat de orizont.

Soarele poate fi privit în siguranță NUMAI prin filtre, iar planeta nu poate fi văzută decât prin telescop, așa că observarea fenomenului va fi mai dificilă.

NU priviți soarele prin CD-uri, dischete, ochelari de soare, folie de aluminiu sau orice altceva, pentru că veți orbi. NU priviți soarele prin binoclu sau instrumente astronomice pentru că veți orbi instantaneu.

Dacă doriți să vă uitați printr-un instrument astronomic (binoclu, lunetă sau telescop) filtrul, neapărat folie mylar (se găsește la magazinele de astronomie), se pune în fața obiectivului și nu la ocular (unde se va topi foarte rapid, împreună cu retina dvs.).

O metodă sigură pentru observarea fenomenului (și a Soarelui în general) prin telescop/lunetă fără filtru și fără pericol este să nu vă uitati prin ocular, ci să proiectați imaginea Soarelui pe o coală albă.

Următorul tranzit al lui Mercur va putea fi admirat abia pe 13 noiembrie 2032.

În pregătire pentru numeroasele imagini superbe care ne vor inunda, sperăm noi, feed-urile de social media, vă oferim mai jos o mică galerie foto ultimului tranzit al lui Mercur, din 9 mai 2016.

Autor: Andrei Nica (Tub optic Maksutov Cassegrain Skywatcher 127 mm cu filtru solar, aparat foto Nikon D7200, montură Skywatcher EQ6)

Autor: Vlad Dumitrescu (Cameră ASI120MM, lunetă Televue TV101 @ 1600mm)

Autor: Ștefan Pop Coț (Canon 750 D, Newtonian Dobson 203/1200 cu folie Baader)

Autor: Mihaly Csere, Observatorul Vega, Sf. Gheorghe (Telescop Coronado PST, Montura EQ3-2 motorizat, Camera QHY5II mono, Software captură FireCapture) 2.4 BETA

Autor: Valentin Grigore, SARM, Târgoviște (Canon 50D, 300mm)

ȘTIINȚĂ|RO-CERCETARE

Cercetarea românească în aprilie: ce te-ar convinge să mănânci insecte?

În aprilie, cercetătorii români au dezvăluit cum AI-ul poate contribui la starea de bine a albinelor, cum pot fi folosiți microbii pentru a reduce deșeurile miniere toxice și cum arată un vulcan noroios pe dinăuntru.